Przejdź do treści

Akademia Polskiego Filmu: PROWINCJONALIA

18.03, poniedziałek, godz. 17:00 / PROWINCJONALIA. Wykład prof. Małgorzaty Jakubowskiej.

Kobieta z prowincji (1984), 104’
reżyseria: Andrzej Barański

Karnet: 150 zł
Bilet:  15 zł / pojedyncze zajęcia, do kupienia w kasie muzeum i online 

Na środku, po lewej stronie czerwony napis PROWINCJONALIA. Po prawej stronie, jeden nad drugim, dwa kadry filmowe.

Zapraszamy na IV semestr dwuletniego cyklu Akademii Polskiego Filmu. Każde spotkanie składa się z godzinnego wykładu filmoznawcy lub historyka kina oraz projekcji dwóch polskich filmów fabularnych.

Kobieta z prowincji (1984), 104’
reżyseria: Andrzej Barański
 
Sześćdziesięcioletnia Andzia od urodzenia mieszka w małym miasteczku. Pochodzi z ubogiej rodziny, a jej życie jest ciągłą walką o byt. Dzieje Andzi poznajemy od końca do początku. W kolejnych epizodach ukazuje swój charakter i określa stosunek do świata. Teraz jest żoną właściciela kamienicy i nie dokucza jej bieda. Poślubiła go, mając już pięćdziesiąt lat. Przedtem samotnie wychowała dwoje dzieci.
Andzia żyje jakby na powierzchni wydarzeń. Jest prostą kobietą i nie dostrzega banalności swojej codziennej egzystencji. W latach pięćdziesiątych jest pomywaczką w restauracji. Pragnie wydać córkę za mąż i stara się, aby dorastający syn zdobył zawód. Drobne oszczędności sprawiają jej największą satysfakcję. W czasie okupacji pracuje u Niemców w żołnierskiej kuchni. Ważnym doświadczeniem było dla Andzi wysiedlanie Żydów z rodzinnego miasteczka. Musiała wówczas rozstać się na zawsze ze swoją najlepszą przyjaciółką. W połowie lat trzydziestych Andzia po raz pierwszy wychodzi za mąż. Odrzuca prawdziwą miłość i ulegając namowom, poślubia niekochanego człowieka. Wkrótce mąż tonie w rzece. Andzia jest małą dziewczynką. Wychowana w ubogim domu, wie, że świat nie zapewni jej żadnego oparcia. Zarabia, susząc i sprzedając zioła. Film zamyka obraz dziecka stawiającego pierwsze kroki. To Andzia.
Trudniej jest opisać wnętrze ludzkie, odtworzyć je w tym jednym, prawdziwym dla niego świetle, oddać te wszystkie drobne gesty, melodię mowy, a nawet poszczególne słowa, które świadczą o tym, co moi bohaterowie myślą, jak reagują, kim są. Uważam, że pisanie ludzkich życiorysów takim językiem filmowym podnosi szarych uczestników życia do rangi bohaterów.
 

Koordynator APF Łódź: Anna Michalska
a.michalska@kinomuzeum.pl, tel. 42 674 09 57, wew. 143

Skip to content