Przejdź do treści

9 kropek. Program edukacyjno-artystyczny dla dzieci i młodzieży oraz nauczycieli ze szkół podstawowych

9 kropek to jedna z popularnych łamigłówek, w której celem jest połączenie dziewięciu punktów za pomocą czterech prostych linii, bez odrywania ołówka od papieru. Kluczowe w zagadce jest myślenie poza ramami układu kropek. Rozwiązanie ilustruje, że czasem trzeba myśleć poza oczywistymi granicami, aby znaleźć odpowiedź.

Łamigłówka to idealny punkt wyjścia do muzealnego projektu edukacyjno-artystycznego z zakresu sztuki, filmu, psychologii emocji i szeroko pojętej edukacji kulturalnej oraz tematów z nimi związanych. Realizowany we współpracy ze szkołami podstawowymi i Fundacją Słonie na Balkonie polegać ma na udzielaniu wsparcia oraz dawaniu edukatorom, pedagogom nowych narzędzi do pracy z dziećmi i młodzieżą. Dla tych ostatnich interdyscyplinarne warsztaty o emocjach będą fascynującym i angażującym doświadczeniem edukacyjnym. Pozwolą na integrację różnych obszarów, od analizy filmu animowanego po eksperymentowanie z własnym wyrażaniem emocji. Ponadto, będą świetnym narzędziem do rozwijania empatii i zrozumienia różnorodności emocji.

Idea projektu

Wspieranie realizacji podstawy programowej przedmiotów artystycznych oraz zainteresowanie dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów i nauczycieli współczesnymi trendami w edukacji artystycznej.

Dlaczego warto?
• Stymulowanie kreatywności: pomagamy dzieciom i ich opiekunom zrozumieć, że w twórczości liczy się nie tylko efekt końcowy, ale również sam proces tworzenia.
• Rozwój psychiczny: uczymy dzieci, jak ważne jest pokazywanie emocji i dbanie o dobrostan psychiczny.
• Kompetencje kulturowe i społeczne: kształtujemy umiejętności niezbędne do funkcjonowania w szkole, domu i społeczeństwie.

Co oferujemy w ramach zajęć?
1. Seanse filmowe: pokazy klasycznych polskich animacji.
2. Warsztaty twórcze: zajęcia oparte na wyrażaniu emocji poprzez sztukę.
3. Wsparcie dla nauczycieli: dwa scenariusze lekcji do wykorzystania w szkole.

Jak przebiegają zajęcia?

1. Powitanie i wprowadzanie do zagadki 9 kropek.
2. Zastosowanie zagadki w życiu codziennym. Zastąpienie 9 kropek 9 emotikonami przedstawiającymi 9 różnych emocji i uczuć. Opowieść o podstawowych emocjach i ich wyrażaniu.
3. Pokaz filmu z serii: klasyki polskiej animacji. Analiza wybranych scen i środków wyrazu użytych przez twórców filmowych podkreślających emocje na ekranie.
• Klasy 1-4 oglądają i analizują z edukatorem odcinek z serii „Zaczarowany ołówek”
• Klasy 5-8 oglądają i analizują z edukatorem film „Kinematograf” w reż. T. Bagińskiego.
4. Wyrażanie emocji. Krótkie gry i ćwiczenia wprowadzające do warsztatu artystycznego, w których uczestnicy eksperymentują z wyrażaniem różnych emocji i uczuć.
5. Warsztat artystyczny. Uczestnicy będą mieli okazję praktycznie wyrazić różne emocje za pomocą warsztatu plastycznego lub dźwiękowego (do wyboru przez nauczyciela podczas rezerwacji zajęć) Praca indywidualna lub zespołowa.
6. Prezentacja prac z omówieniem przedstawianych emocji.
7. Refleksja i podsumowanie. Warsztaty zakończą się sesją refleksyjną, w której uczestnicy mogą dzielić się swoimi doświadczeniami, odkryciami i tym, co wynieśli z warsztatów.

Szczegóły organizacyjne

Zajęcia odbywają się w siedzibie Muzeum Kinematografii w Łodzi przy placu Zwycięstwa 1. W muzeum jest do dyspozycji nowoczesna sala kinowa wyposażona w profesjonalny system do projekcji cyfrowych z nagłośnieniem. Przewidujemy alternatywnie warsztaty w szkołach lub instytucjach dla grup ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami.
Czas trwania zajęć: od 2 do 2,5 godzin.
Czas trwania projektu: od 9 września do 16 grudnia 2024 roku.
Udział jest bezpłatny dla uczestników. Decyduje kolejność zgłoszeń.
Uprzejmie informujemy, że limit miejsc dla szkół został wyczerpany.

Szczegółowych informacji udziela koordynatorka programu Magda Pelska:
m.pelska@kinomuzeum.pl
tel. 42 674 09 57 w.151; 501 37 266
Zapraszamy wszystkie dzieci, młodzież oraz nauczycieli
ze szkół podstawowych do udziału w naszym programie!

Pobierz pakiet dla nauczycieli i edukatorów

Zobacz relację

20.09.2024 (piątek) godz. 11:00
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Orląt Lwowskich w Łodzi – 47 uczestników

Dwie klasy czwarte zainaugurowały cykl zajęć edukacyjnych.

Na kartce znajduje się 9 kropek. Waszym zadaniem jest połączenie wszystkich tych kropek przy użyciu czterech prostych linii, bez odrywania ołówka od kartki – rozpoczęła edukatorka.
Jakie były reakcje uczniów pierwszych zajęć? Od ja rozwiązałem! i to proste! po nie, jednak nie, to nietuzinkowe, to o nie jest łatwe zadanie.

Zobacz i przeczytaj relację ze Szkoły Podstawowej nr  7. 

Dziękujemy!

_
Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.

Dwie prowadzące osoby stoją na scenie i rozmawiają z grupą dzieci. Na ekranie z tyłu wyświetlone są emotikony przedstawiające różne emocje. Dzieci aktywnie uczestniczą w warsztatach, niektóre podnoszą ręce, aby zadać pytanie lub odpowiedzieć na pytanie prowadzących.
Grupa dzieci siedzących na scenie. Biorą udział w warsztatach. Na dużym ekranie z przodu wyświetlone są proste emotikony przedstawiające różne emocje, takie jak smutek, radość, złość itp. Prowadząca warsztaty osoba stoi z boku, rozmawiając z uczestnikami.
Dzieci siedzą na widowni w rzędach, trzymając w rękach kartki z dziewięcioma kropkami. Są skoncentrowane na wykonywaniu zadania związanego z tymi kropkami, prawdopodobnie nawiązującego do omawianych na warsztatach emocji.
Dzieci siedzą na widowni, a na scenie znajdują się dwie osoby prowadzące warsztaty. Na ekranie wyświetlone jest dziewięć kropek, które są prawdopodobnie częścią zadania związanego z zajęciami. Warsztaty wydają się angażować dzieci w interaktywne zadania związane z kropkami i emocjami.

26.09.2024 (czwartek) godz. 12:00
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Orląt Lwowskich w Łodzi – 37 uczestników

Kolejne dwie klasy czwarte ze szkoły nr 7 odwiedziły nasze muzeum. Ponownie było filmowo i emocjonalnie, o czym świadczyło zaangażowanie i relacje uczniów. 

Namalowałam szczęście, ponieważ pracowanie z tą grupą było radosne i dobrze się bawiliśmy tworząc kolaż emocji. Narysowałam taką emocję, która mi towarzyszyła – podzieliła się z nami jedna z uczennic. Narysowaliśmy kolaż, bo byliśmy bardzo rozbawieni, była fajna atmosfera i po prostu każdy narysował coś innego, co przedstawia radość – opowiedzieli inni uczniowie.

Każdy ma inne emocje, więc narysowaliśmy wiele uczuć, gdyż one się zmieniają – podsumował zajęcia Eryk. 

Zobacz i przeczytaj relację ze Szkoły Podstawowej nr  7. 

_
Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.

Dzieci siedzą na widowni, a prowadząca warsztaty przemieszcza się między rzędami, pomagając uczestnikom. Na ekranie wyświetlone są emotikony przedstawiające różne emocje oraz logo „9 Kropek,” co wskazuje na tematykę zajęć, związanych z rozpoznawaniem i wyrażaniem uczuć.
Praca plastyczna, w której dzieci użyły wycinanek i zgniecionego papieru do stworzenia kolorowych twarzy, reprezentujących różne emocje. Na kartce widoczne są radosne postacie i kolorowe fragmenty, co wskazuje na kreatywne podejście do tematu zajęć.
Grupa dzieci prezentuje swoją pracę plastyczną na scenie, trzymając duży arkusz z rysunkami i wycinankami przedstawiającymi różne emocje. Jedno z dzieci mówi do mikrofonu, opisując efekty pracy grupowej, podczas gdy prowadząca uważnie słucha.
Rysunki na kartce przedstawiają różne emocje, oznaczone słowami „radość” i „szczęście,” namalowane w różnych kształtach przez dzieci. Są to proste, uśmiechnięte buźki, wykonane w ramach warsztatów związanych z emocjami.

27.09.2024 (piątek) godz. 09:00
Szkoła Podstawowa nr 4 im. Komisji Edukacji Narodowej w Łodzi – 23 uczestników

Klasy siódma i ósma pracowały z filmem Kinematograf w reż. T. Bagińskiego.

Jakie emocje towarzyszyły Wam podczas oglądania filmu i tworzeniu kolażu plastycznego? – zapytała edukatorka. Jesteśmy z koleżankami radosne, ale też smutne i zdziwione. Radosne, gdyż te zajęcia były bardzo dobre i nam się spodobały. Smutne dlatego, że ten film był i smutny, ale i pouczający. Zdziwione, bardzo zaskoczone byłyśmy fabułą, szczególnie losami głównej bohaterki. Na naszej pracy są kolory odpowiadające tym uczuciom. Oraz tęcza, gdyż emocje mają różne zabarwienie emocjonalne – odpowiedziała Karina.

Dziewczyny się bardzo postarały. Praca jest wymowna. W prosty sposób pokazały emocje. I smutek, który pojawił się w związku z filmem i radość towarzysząca warsztatom. Dziękujemy pięknie za zajęcia – podsumowała jedna z nauczycielek.

_
Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.

Prowadzący warsztaty - kobieta i mężczyzna omawiają z dziećmi projekcję filmu "Kinematograf" w reżyserii Tomasza Bagińskiego. Na ekranie w tle widnieje tytuł filmu oraz logo „9 Kropek.” Warsztaty skupiają się na analizie emocji wyrażanych w filmie, co angażuje uczestników do aktywnego udziału.
Na dużym ekranie wyświetlany jest fragment animacji w ciemnej sali kinowej, ukazujący starszego mężczyznę przed obrazem, co sugeruje, że dzieci oglądają film, prawdopodobnie w ramach warsztatów o emocjach. Atmosfera w sali jest skupiona na prezentacji wizualnej.
Kobieta siedzi na scenie, a na ekranie wyświetlany jest fragment animacji przedstawiający starszego mężczyznę. Prawdopodobnie jest to część warsztatów, w których dzieci analizują film pod kątem emocji.
twarz podzielona na dwie połowy, symbolizujące przeciwstawne emocje: smutek (z lewej, łzy) i radość (z prawej, uśmiech). Dodatkowo obrazek jest ozdobiony różowymi warkoczami, chmurkami po lewej stronie, słońcem w prawym górnym rogu i tęczą w prawym dolnym rogu.

16.10.2024 (środa) godz. 09:30
Szkoła Podstawowa nr 182 w Łodzi – 19 uczestników

Bazą do pracy klasy drugiej był Zaczarowany ołówek – polski animowany serial rysunkowy dla dzieci zrealizowany w Studio Małych Form Filmowych Se-ma-for w latach 1964–1977.

_
Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.

Sala kinowa z prezentacją – prowadząca siedzi przed ekranem z grafiką "9 Kropek," rozmawiając z grupą dzieci.
Sala kinowa – ekran wyświetla grafikę z napisem "Zaczarowany Ołówek," a widzowie siedzą w półmroku.
rozłożone prace plastyczne z emotikonami i różnymi elementami dekoracyjnymi, obok pudełko z materiałami.
dzieci oglądają i omawiają plakat z emotikonami, obok nich prowadząca stoi z rysunkiem

17.10.2024 (czwartek), godz. 12:00
Szkoła Podstawowa w Dłutowie – 17 uczestników

O emocjach rozmawiali uczniowie klasy czwartej. Podczas spotkania mieli okazję wyrazić siebie poprzez… grę na instrumentach.

_
Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.

dzieci siedzą w kręgu, unosząc marakasy w górę, podczas aktywności z muzyką i emocjami na scenie
dzieci siedzą na scenie przed ekranem z grafiką "9 Kropek," słuchając prowadzącej.
dzieci siedzą na podłodze wokół rozłożonych obrazków z różnymi wyrazami twarzy symbolizującymi emocje.
grupa dzieci stoi i porusza się po scenie przed ekranem z ilustracjami emocji.

18.10.2024 (piątek), godz. 9:00
Szkoła Podstawowa nr 206 w Łodzi – 39 uczestników

Uczniowie klasy drugiej tym razem tworzyli swoje emocje w formie rysunków i kolaży.

_
Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.

kilkoro dzieci siedzi na brzegu sceny, prezentując swoje prace plastyczne z emotikonami.
kolaż przedstawiający różne kolorowe, wycięte twarze o zabawnych wyrazach emocji.
dzieci siedzą na fotelach, rozmawiając i oglądając swoje prace plastyczne

20.10.2024 (niedziela), godz. 12:00
Spotkanie otwarte – 6 uczestników

Dzieci w wieku 8-12 lat uczestniczyły w zajęciach twórczych, podczas których poprzez różnorodne aktywności, takie jak prace rękodzielnicze i zabawy poznawały różne emocje. Dzięki angażującym warsztatom miały okazję wyrażać swoje uczucia i kreatywność, tworząc własne interpretacje emocji za pomocą rysunków, ozdób oraz wspólnej zabawy.

_
Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.

czwórka dzieci stoi tyłem przed ekranem z ilustracjami emocji, unosząc w górę samodzielnie wykonane akcesoria.
duża, kolorowa płachta leży na podłodze, na której ułożono kartki z rysunkami emocji, otoczona przez uczestników.
dzieci pracują nad tworzeniem ozdób z koralików, słomek i sznurków, otoczone różnymi materiałami plastycznymi.

23.10.2024 (środa), godz. 9:00
Szkoła Podstawowa w Dobrej – 29 uczestników

Uczniowie klasy drugiej podczas warsztatów tworzyli plakaty i kolaże z kolorowymi emotikonami, symbolizującymi różne stany emocjonalne. Interakcje z prowadzącą i między sobą sprzyjały budowaniu samoświadomości oraz nauce wyrażania uczuć w twórczy sposób.

_
Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.

zieci na widowni uczestniczą w rozmowie z instruktorką, która prowadzi zajęcia przed dużym ekranem.
dzieci siedzą na podłodze i przygotowują kolaż z kolorowymi emotikonami, używając różnych materiałów plastycznych.
dzieci trzymają plakat ozdobiony kolorowymi emotikonami wyrażającymi różne emocje.
dzieci siedzą na widowni, a jedno z nich podnosi rękę, odpowiadając na pytanie prowadzącej.
Logotyp Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Biała plansza. Czarne litery. Logotyp Miasta Łódź.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.

Skip to content