Przejdź do treści

Wydarzenia

Czworo mężczyzn siedzi. Nogi opierają na stolikach w kształcie kobiet. Ubrani są w białe kombinezony i czarne meloniki.

Mechaniczna pomarańcza

Mechaniczna pomarańcza (1971), 136′reż. Stanley Kubrick Nietrudno wskazać na przyczyny, dla których Stanley Kubrick u progu lat 70. zdecydował się na sfilmowanie mało znanej wówczas powieści Anthony’ego Burgessa. Zapewne duży wpływ na decyzję Kubricka musiał mieć fakt, iż główny bohater… Dowiedz się więcej »Mechaniczna pomarańcza

Ludzie stoją na ulicy. Biją brawo.

Amarcord

Amarcord (1973), 127′reż. Federico Fellini W filmie tym dostrzec można stylistykę oraz tematy obecne w całej twórczości Federico Felliniego: motyw ucieczki we wspomnienia oraz poszukiwania utraconego dzieciństwa. Ponadto, Fellini proponuje ponadto w Amarcordzie bardzo indywidualną wizję przedwojennej historii włoskiej prowincji. Interesuje go… Dowiedz się więcej »Amarcord

Gabinet. Trójka mężczyzn w garniturach. Stoją. Jeden trzyma kieliszek.

Dawno temu w Ameryce

Dawno temu w Ameryce (1984), 229′reż. Sergio Leone Słynący ze swych spaghetti-westernów Sergio Leone zaproponował widzom u kresu kariery epicką, trwającą 227 minut opowieść o przestępczym życiu Nowego Jorku. Rozgrywająca się w dwóch  płaszczyznach czasowych akcja (lata 30. i lata 60.) bazuje… Dowiedz się więcej »Dawno temu w Ameryce

Sala koncertowa. Na środku stoi dyrygent. Za nim siedzi publiczność. Stroje z drugiej połowy osiemnastego wieku.

Amadeusz

Amadeusz (1984), 160′reż. Miloš Forman Obraz ten otwiera nowy rozdział w twórczości Miloša Formana, a mianowicie cykl filmów biograficznych. Po Mozarcie przyjdzie kolej na Larry’ego Flynta, Andy’ego Kaufmana oraz Francisco Goyę. Za każdym razem Forman stara się przedstawić jednostki wyróżniające… Dowiedz się więcej »Amadeusz

Czarno-biały fotos. Ściśnięte kobiety. Siedzą obok siebie. W rękach trzymają kubeczki.

Pół żartem, pół serio

Pół żartem, pół serio (1959), 120′reż. Billy Wilder Billy Wilder, jak inni znani reżyserzy okresu klasycznego Hollywood, uznawany jest za mistrza kina gatunków. O ile jednak większość jego kolegów po fachu specjalizowała się co najwyżej w dwóch lub trzech gatunkach,… Dowiedz się więcej »Pół żartem, pół serio

Mężczyzna i kobieta. Siedzą w restauracji. Trzymają się za ręce.

Pulp Fiction

Pulp Fiction (1994), 154′reż. Quentin Tarantino Film – wydarzenie. Utkany z popkulturowych odniesień i zapożyczeń, sam stał się szybko źródłem cytatów. Odwoływali się do niego równie chętnie widzowie, powtarzając  najbardziej błyskotliwe dialogi Vincenta oraz Julesa , jak i twórcy filmowi,… Dowiedz się więcej »Pulp Fiction

Czerwone światło. Mężczyzna w kombinezonie astronauty. Lewituje w przestrzeni.

2001: Odyseja kosmiczna

2001: Odyseja kosmiczna (1968), 141′reż. Stanley Kubrick Pod koniec lat 60., kiedy standardy kina science-fiction wyznaczały filmy takie jak Fantastyczna podróż, na pomysł stworzenia filmowego traktatu filozoficznego rozgrywającego się w przestrzeni kosmicznej mógł wpaść tylko Stanley Kubrick – wielki odnowiciel, a jednocześnie demistyfikator… Dowiedz się więcej »2001: Odyseja kosmiczna

Szpital. Pacjenci rozmawiają ze sobą.

Lot nad kukułczym gniazdem

Lot nad kukułczym gniazdem (1975), 133′reż. Miloš Forman Po wyjeździe do USA w 1968 r., Miloš Forman postanowił kontynuować wypracowaną w Czechosłowacji metodę twórczą, polegającą na bacznej obserwacji społeczeństwa w skali mikro i tworzeniu w oparciu o te okruchy codzienności metafor,… Dowiedz się więcej »Lot nad kukułczym gniazdem

Przyjęcie. Przy stole siedzi mężczyzna w garniturze. Przy nim siedzą dwie dziewczynki i dwie kobiety.

Ojciec chrzestny

Ojciec chrzestny (1972), 175′reż. Francis Ford Coppola W przemyśle kinematograficznym bardzo rzadko zdarza się sytuacja, kiedy w parze z sukcesem artystycznym idzie doskonały wynik finansowy. Takiego wyczynu, który prawie czterdzieści lat temu wprawił w osłupienie włodarzy Hollywood, dokonał Francis Ford Coppola,… Dowiedz się więcej »Ojciec chrzestny

Po prawo mężczyzna z aparatem. Po lewo kobieta. Pozuje mu.

Powiększenie

Powiększenie (1966), 111′reż. Michelangelo Antonioni Wątła fabuła Powiększenia – inspirowana nowelą Julio Cortázara, a rozgrywająca się w realiach Londynu doby pop-artu, The Who i Living Theater – skrywa problematykę daleko wykraczającą poza socjologiczną analizę przemian obyczajowych lat sześćdziesiątych. Michelangelo Antonioni stawia mianowicie… Dowiedz się więcej »Powiększenie

Skip to content