Przejdź do treści

Wydarzenia

Krajobraz. Droga do pałacu. Na pierwszym planie karoca. Po prawej stronie spacerujące kobiety.

Barry Lyndon

Barry Lyndon (1975), 184′reż. Stanley Kubrick Wieść o tym, że Stanley Kubrick po realizującej konwencje kina fantastyczno-naukowego Odysei kosmicznej oraz futurologicznej z ducha Mechanicznej pomarańczy planuje ekranizację dziewiętnastowiecznej prozy Williama Makepeace’a Thackereya, wprawiła w osłupienie nie tylko zagorzałych fanów amerykańskiego twórcy, ale także jego… Dowiedz się więcej »Barry Lyndon

Czarno-biały fotos. Kobieta pod prysznicem. Wyciąga rękę. Leci na nią woda.

Psychoza

Psychoza (1960), 109′reż. Alfred Hitchcock Obrazem tym Alfred Hitchcock kończy – zapoczątkowany Oknem na podwórze – cykl filmów zrealizowanych dla wytwórni Paramount. Rozstanie miało zresztą niezwykle dramatyczny przebieg. Po tym, jak szefowie hollywoodzkiego studia odrzucili film, Hitchcock musiał zainwestować własne pieniądze, aby… Dowiedz się więcej »Psychoza

Czarno-biały kadr. Góry. Śnieg. Na środku stoi mężczyzna. Ma melonik.

Gorączka złota

Gorączka złota (1925), 95′reż. Charlie Chaplin Charlie trafia na żyłę złota, natomiast Chaplin rozpoczyna tym filmem złoty okres w swojej karierze. W ciągu następnych piętnastu lat zrealizuje cztery słynne dzieła: Cyrk, Światła wielkiego miasta, Dzisiejsze czasy oraz Dyktatora. Wraz z premierą Gorączki złota Chaplin ostatecznie… Dowiedz się więcej »Gorączka złota

Czarno-biały fotos. Bar. Po lewej siedzi orkiestra. Na środku pianista. W tle przy stolikach siedzi publiczność.

Casablanca

Casablanca (1942), 102′reż. Michael Curtiz Ten osadzony w egzotycznej scenerii Maroka melodramat o politycznym zacięciu stanowi kwintesencję klasycznego kina hollywoodzkiego. Dzięki realizacyjnym „zasobom” wytwórni Warner Bros., rutynowa produkcja klasy B przybrała kształt dzieła ponadczasowego, które już od ponad siedemdziesięciu lat… Dowiedz się więcej »Casablanca

Skały. Grupa kobiet i mężczyzna siedzą w słońcu. Kilka osób skrywa się w cieniu skał.

Piknik pod Wiszącą Skałą

Piknik pod Wiszącą Skałą (1975), 110′reż. Peter Weir Film, który przypomniał światu o istnieniu australijskiej kinematografii, a dla jego reżysera, Petera Weira stanowił pierwszy krok na drodze do międzynarodowej kariery. Swą wyjątkowość Piknik pod Wiszącą Skałą zawdzięcza bardzo oryginalnej narracji. Reżyser nie… Dowiedz się więcej »Piknik pod Wiszącą Skałą

Plaża. Dwóch mężczyzn. Dorosły i młody chłopczyk. Rozmawiają. W oddali grupa ludzi.

Śmierć w Wenecji

Śmierć w Wenecji (1971), 130′reż. Luchino Visconti Luchino Visconti wielokrotnie w swej filmowej karierze adaptował utwory literackie. Niekiedy, jak w przypadku Zmysłów, sięgał po powieść brukową, jednak najczęściej decydował się na konfrontację z utworami wielkich pisarzy, takimi jak Lampart di Lampedusy czy Białe noce Dostojewskiego. Warto… Dowiedz się więcej »Śmierć w Wenecji

Czarno-biały fotos. Wielkie schody. Ludzie biegną w dół.

Pancernik Potiomkin

Pancernik Potiomkin (1925), 75′reż. Siergiej Eisenstein Inaczej aniżeli w późniejszych filmach, takich jak Październik czy Stare i nowe, gdzie Siergiej Eisenstein, posługując się montażem intelektualnym, będzie dążył do oddania na ekranie sensu abstrakcyjnych pojęć, w Pancerniku Potiomkinie mamy do czynienia z eksperymentem na mniejszą skalę. Sowiecki reżyser… Dowiedz się więcej »Pancernik Potiomkin

Czarno-biały fotos. Pokój szpitalny. Po prawej stoi kobieta w długiej sukni. Przed nią znajduje się telewizor. Po lewej stoi szpitalne łóżko.

Persona

Persona (1966), 85′reż. Ingmar Bergman W latach 60. Bergman rozwija styl znany z filmu Tam, gdzie rosną poziomki. Coraz bardziej kameralne utwory koncentrują się na kilku postaciach (w przypadku Persony zaledwie na dwóch bohaterkach), ukazując ich pogłębione portrety psychologiczne. Reżyser porzuca obecny w Siódmej pieczęci model filmowego… Dowiedz się więcej »Persona

Mały teatrzyk. Chłopiec ustawia lalki. Patrzy na nie ze smutkiem.

Fanny i Aleksander

Fanny i Aleksander (1982), 188′reż. Ingmar Bergman Jak wiele wcześniejszych obrazów Ingmara Bergmana, także ten ostatni w jego karierze film kinowy jest opowieścią po części autobiograficzną. Za pewne novum uznać należy natomiast fakt, iż szwedzki twórca sięga tu po wspomnienia z dzieciństwa.… Dowiedz się więcej »Fanny i Aleksander

Plakat wydarzenia z okazji Światowego Dnia Uchodźcy. W tle grafika przedstawiająca bruneta z brodą. Na dole logotypy partnerów wydarzenia.

Człowieczeństwo bez granic: Spotkanie z Aleksandrem Kartasińskim i pokaz filmu “Przeżyć”

20 czerwca, w Światowy Dzień Uchodźcy, zapraszamy młodzież szkół ponadpodstawowych do Muzeum Kinematografii w Łodzi na spotkanie z Aleksandrem Kartasińskim- prezesem Instytutu Spraw Dziecka i wieloletnim prezesem Fundacji Happy Kids.  Spotkaniu towarzyszyć będzie pokaz filmu dokumentalno-animowanego Przeżyć (2021) w reż. Jonasa… Dowiedz się więcej »Człowieczeństwo bez granic: Spotkanie z Aleksandrem Kartasińskim i pokaz filmu “Przeżyć”

Skip to content