Przejdź do treści

HARMONOGRAM: 16. Festiwal Kamera Akcja (23-26.10.25)

Październik odbywa się pod znakiem festiwali filmowych. Muzeum Kinematografii w Łodzi organizuje 35. Festiwal Mediów „Człowiek w Zagrożeniu” (15-19.10.2025). Chwilę później zaczyna się 16. Festiwal Kamera Akcja. Część seansów odędzie się w kinie Kinematograf

Na 16. Festiwalu Kamera Akcja będziecie mogli zobaczyć ponad 70 filmów (krótko i pełnometrażowych), wiele przedpremierowych pokazów z Cannes, Berlinale czy Wenecji. Weź udział w spotkaniach z twórcami, wartościowych warsztatach i dyskusjach.

Festiwal Kamera Akcja to spotkanie społeczności krytyków filmowych podczas wydarzeń skierowanych do Loży Krytyków, filmoznawców podczas Akcji Filmoznawca, kinomanów, którzy rozmawiają w kolejkach na seanse czy na legendarnych schodach w Kinie Szkoły Filmowej, łodzian, którzy uwielbiają spędzać czas w Monopolis oraz stałych bywalców, którzy z chęcią oglądają klasyki kina w Muzeum Kinematografii w Łodzi.

KUP KARNET:

HARMONOGRAM seansów w Muzeum Kinematografii w Łodzi:

Pełny harmonogram wydarzeń 16. Festiwalu Kamera Akcja znajdziesz poniżej:

Międzynarodowy Konkurs Authors Spotlight. Blok I

Blok I: "Dream within a dream" (Korea Południowa, 2025)

Reżyseria: HyunJi Kwon.
Czas: 21 min. 52 s.

Aspirująca filmowiec Yoo Dan, wybiera się do Paryża, aby studiować film. Przed wyjazdem śni o śmierci swojej matki, która nieustannie narzeka. Ciężar winy nie daje jej spokoju i zwierza się przyjaciołom, że zostawia ją samą. Jednak kiedy jest z matką, czuje tylko frustrację. Pewnego dnia matka traci kręgosłup. Czołgając się po podłodze, potrzebuje go z powrotem. Dan musi znaleźć to, czego brakuje.

DongEui University
Etiuda pokazywana na: Bucheon International Fantastic Film Festival (2025)

Czwartek 23.10, godz. 18:45 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

Blok I: "Eden Farwell" (Wielka Brytania, 2025)

Reżyseria: George Cook.
Czas: 2 min. 37 s.

Rozczochrana istota znajduje schronienie w majestatycznym raju, by stać się świadkiem jego zagłady.

Czwartek 23.10, godz. 18:45 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

Blok I: "Jak się śmiać kiedy boli?" (Polska, 2025)

Reżyseria: Jan Cisiecki, Bartosz Stankiewicz.
Czas: 29 min. 55 s.

Nastolatek przygotowuje się do napisania idealnego listu pożegnalnego. Warunkiem jego napisania jest znalezienie idealnego atramentu do długopisu. Aby go zdobyć, musi zdobyć jedyną dostępną w swoim mieście ośmiornicę… Ceną, jaką musi zapłacić za posiadanie głowonoga, jest powrót do społeczeństwa, którego wcześniej nie potrafił zrozumieć. Tej szalonej przygodzie towarzyszy klasyczny polski rock.

Szkoła Filmowa w Łodzi
Etiuda pokazywana na: BNP Paribas Nowe Horyzonty (2025)

Czwartek 23.10, godz. 18:45 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

Blok I: "My Wonderful Life" (Singapur, 2024)

Reżyseria: Calleen Koh.
Czas: 10 min. 30 s.

Pracująca matka Grace Lee trafia do szpitala po tym, jak zasłabła w miejscu pracy. Podczas pobytu, niespodziewanie odkrywa poczucie wyzwolenia.

Animacja pokazywana na: SXSW Texas (South by Southwest) (2025), Gotham Awards (2025), Annecy (2025), Singapore International Film Festival (2024)

Czwartek 23.10, godz. 18:45 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

Blok I: "Rajskie ptaki" (Polska, 2025)

Reżyseria: Tomek Ducki
Czas: 8 min. 30 s.

Ptasie odchody. Dla gatunku ludzkiego miejskie utrapienie. Jednak dla pewnego stada ptaków stanowią fundament życia. W ich niezwykłym świecie panuje delikatna harmonia — aż do dnia, gdy do brzegu dopływa tajemniczy obiekt. Początkowo fascynujący, wkrótce wywołuje głęboką zmianę społeczną, przenosząc stado w nową erę kulturową i technologiczną. Wyjście ze stanu natury ma jednak swoją cenę.

Czwartek 23.10, godz. 18:45 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

Blok I: "Świeżak" (Polska, 2024)

Reżyseria:Michał Edelman, Tomasz Pawlik
Czas: 27 min.

Dwuletnia obserwacja piętnastoletniego Jędrka. Odcięty od rodziny i bliskich chłopiec zostaje zamknięty w zakładzie poprawczym. Nastolatek próbuje odnaleźć się w tym nowym, brutalnym środowisku. Na początku jest słaby i samotny, ale wreszcie poznaje przyjaciela – Wojtka. Razem dojrzewają w zakładzie, który powoli staje się ich domem.

Etiuda pokazywana na: MDAG 2024

Czwartek 23.10, godz. 18:45 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

Blok I: "Taty nie ma" (Polska, 2025)

Reżyseria: Jan Saczek.
Czas: 27 min. 26 s.

Dwaj nieletni bracia ukrywają przed światem, że ich ojciec cierpi na otępienie czołowo-skroniowe. Muszą się nim opiekować i zarządzać domem, aby pozostać razem.

Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego, Uniwersytet Śląski w Katowicach
Etiuda pokazywana na: FPFF w Gdyni (2025), Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych MŁODZI I FILM (2025), Ars Indenpendent Festival (2025)

Czwartek 23.10, godz. 18:45 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

Międzynarodowy Konkurs Authors Spotlight. Blok III

Blok III: "Czy Ty mnie słyszysz?" (Polska, 2024)

Reżyseria: Anastazja Naumenko.
Czas: 15 min.

Nastia, która od wielu lat mieszka za granicą, zaczyna uczyć swoją matkę, jak korzystać z usług internetowych. Różne postrzeganie technologii staje się punktem wyjścia do ujawnienia konfliktów międzypokoleniowych i dawno zapomnianych wątków rodzinnych. Skomplikowana nawigacja po mediach społecznościowych odzwierciedla nie mniej trudną drogę do komunikacji. Podczas nauki bohaterki dowiadują się dużo o sobie nawzajem, ale czy odzyskana za pomocą Zooma bliskość będzie miała decydujący wpływ na dalszą relację między dwiema dorosłymi kobietami?

Animacja pokazywana na: Telluride Film Festival (2025), Sarajevo Film Festival (2025), MDAG (2025)

Piątek 24.10, godz. 19:15 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

Blok III: "Hajfongpol" (Polska, 2025)

Reżyseria: Leon Korzyński.
Czas: 17 min.

Drew, wietnamski imigrant mieszkający w Warszawie, żyje pod presją rygorystycznych wymagań swojej matki. W tajemnicy rozwija swoją pasję – maluje paznokcie. Gdy Bo, właścicielka pobliskiego salonu kosmetycznego, dostrzega jego talent i inspiruje go do działania, Drew przestaje się ukrywać. Decyduje się przeciwstawić oczekiwaniom matki i zawalczyć o swoje marzenia.

Warszawska Szkoła Filmowa
Debiut reżyserski
Etiuda pokazywana na: Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych MŁODZI I FILM (2025)

Piątek 24.10, godz. 19:15 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

Blok III: "Halo, Centrala" (Polska, 2025)

Reżyseria: Zuzanna Zofia Heller.
Czas: 4 min. 56 s.

Mężczyzna próbuje telefonicznie zgłosić zaginięcie swojej żony, Wielkiej Pomarańczy. Niestety nikt nie potrafi ani nawet nie próbuje mu pomóc – petent odsyłany jest ciągle do innej osoby. W końcu bohater udaje się do centrali osobiście. Tam czekają na niego zdenerwowani ludzie w kolejce, druczki do wypełnienia i niemiła obsługa. Utrzymana w klimacie kafkowskiego absurdu opowieść staje się uniwersalną metaforą bezsilności wobec biurokracji, a także walki z bezdusznym systemem.

Szkoła Filmowa w Łodzi
Animacja pokazywana na: KFF (2025), Festiwal Filmu i Sztuki DWA BRZEGI w Kazimierzu Dolnym (2025)

Piątek 24.10, godz. 19:15 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

Blok III: "Lift Lady" (Polska, 2024)

Reżyseria: Marcin Modzelewski.
Czas: 25 min.

Brutalistyczna architektura, płatna winda i surrealizm otoczenia to codzienność Mzii, byłej snajperki, nadzorującej jedyny taki ciąg komunikacyjny na świecie. Groteskowość osiedla i przywary mieszkańców malują tragikomiczny obraz współczesnej Gruzji.

Studio Munka
Etiuda pokazywana na: MDAG 2025, IDFA 2024

Piątek 24.10, godz. 19:15 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

Blok III: "Mother of Dawn" (Belgia, Brazylia, Finlandia, Portugalia, 2024)

Reżyseria: Clara Trevisan.
Czas: 8 min. 9 s.

W pustce nocy głodne stworzenie szuka pożywienia i kontynuuje codzienny cykl.

Re:Anima Joint Masters Programme
Debiut reżyserski
Animacja pokazywana na: Animator (2025)

Piątek 24.10, godz. 19:15 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

Blok III: „They Will Love Me Now" (Czechy, 2025)

Reżyseria: Nikulás Tumi Hlynsson.
Czas: 21 min. 1 s.

Tomas jest nieudacznikiem. Po nieudanej nocy zostaje okradziony i pobity. Upokorzony wraca do baru, gdzie spotyka się z większą miłością i sympatią niż przez ostatnie lata. Szybko zdaje sobie sprawę, że aby wspiąć się po drabinie społecznej, musi wyglądać tak, jakby właśnie został pobity.

FAMU  Film and TV School of the Academy of Performing Arts in Prague

Piątek 24.10, godz. 19:15 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

Międzynarodowy Konkurs Authors Spotlight. Blok IV

Blok IV: "Butterfly Kiss" (Niemcy, Izrael, 2024)

Reżyseria: Zohar Dvir.
Czas: 10 min.

Carol wpada w panikę i kłóci się ze swoją dziewczyną Ray po nieoczekiwanej propozycji. Sytuacja pogarsza się, gdy budzi się w apokaliptycznej rzeczywistości i z przerażeniem odkrywa, że Ray przemieniła się w motyla. Przemiana Ray, inwazja świata zewnętrznego na ich dom i rosnące napięcie między nimi zagrażają ich związkowi. Carol boi się utraty Ray… ale poświęcenie się swojej dziewczynie może mieć swoją cenę.

Animacja pokazywana na: Sopot Film Festival (2025), Chicago International Film Festival (2024), Budapest Pride Festival (2024), AFI FEST (2024)

Sobota 25.10, godz. 11:10 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

Blok IV: "Lucciola" (Polska, 2025)

Reżyseria: Aleksandra Neyman.
Czas: 14 min. 39 s.

W świecie, gdzie dotyk jest zakazany, młoda masażystka Nina, pracuje używając nakładek na dłonie, by unikać fizycznego kontaktu. Uczestniczy w zajęciach z „samodotyku”, gdzie powtarza mantry o bezpieczeństwie. Pewnego dnia poznaje Zochę, ich spotkanie zmienia wszystko.

Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego, Uniwersytet Śląski w Katowicach
Etiuda pokazywana na: FPFF w Gdyni (2025), Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych MŁODZI I FILM (2025), Splat!FilmFest (2025)

Sobota 25.10, godz. 11:10 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

Blok IV: „Na krzywe łby" (Polska, 2025)

Reżyseria: Jakub Krzyszpin.
Czas: 8 min. 25 s.

Zapomniana polska dzielnica tonie w mgle dymu z kopalni węgla. Młody mężczyzna goli głowę, zakłada dres i mierzy się z cieniem swojego brata oraz ciężarem przeszłości.

Szkoła Filmowa w Łodzi
Animacja pokazywana na: Annency (2025), Animafest Zagreb (2025), KFF (2025), WFF (2025), Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych MŁODZI I FILM (2025)

Sobota 25.10, godz. 11:10 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

Blok IV: "Radix" (Niemcy, 2025)

Reżyseria: Anne Breymann.
Czas: 4 min. 14 s.

Dwa stworzenia spotykają się na drzewie. Ich spotkanie sięga głęboko do korzeni i jeszcze dalej.

Animacja pokazywana na: Annency (2025), KFF (2025)

Sobota 25.10, godz. 11:10 / Muzeum Kinematogarfii w Łodzi

Blok IV: "SLAP!!" (Polska, 2025)

Reżyseria: Mikołaj Piszczan.
Czas: 22 min. 12 s.

Pogubiony mężczyzna znajduje ujście swoich emocji w brutalnych zawodach slap fightingowych. W poszukiwaniu uznania stopniowo przekracza kolejne granice nie zważając na konsekwencje. 

Szkoła Filmowa w Łodzi
Etiuda pokazywana na: FPFF w Gdyni (2025), Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych MŁODZI I FILM (2025)

Sobota 25.10, godz. 11:10 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

Międzynarodowy Konkurs Authors Spotlight. Blok V

Blok V: „Bar Krokiet Freestyle" (Polska, 2025)

Reżyseria: Maria Dakszewicz.
Czas: 5 min.15 s.

Spragniona wrażeń, klientka baru Krokiet kwestionuje atrakcyjność prozy własnej codzienności po seansie filmu Bollywood.

Animacja pokazywana na: Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych MŁODZI I FILM (2025), BNP Paribas Nowe Horyzonty (2025)

Niedziela 26.10, godz. 11:10 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

Blok V: "Basen albo śmierć złotej rybki" (Polska, 2025)

Reżyseria: Daria Kopiec.
Czas: 13 min. 40 s.

Opowieść o zawłaszczającej relacji matki i córki. Główna bohaterka poprzez niewyrażoną złość i bunt wobec matki zamienia się w tytułową złotą rybkę. Niewyrażone słowa, gesty, zablokowane uczucia z dzieciństwa przejawiają się w surowym traktowaniu siebie i innych. Film jest ujęty w kompozycyjną klamrę, w której główna bohaterka dopuszcza do siebie żal, a tym samym wchodzi w proces akceptacji i wybaczenia samej sobie.

Marmolada Films
Animacja pokazywana na: KFF 2025, Festiwal Filmu i Sztuki DWA BRZEGI w Kazimierzu Dolnym (2025), BNP Paribas Nowe Horyzonty (2025)

Niedziela 26.10, godz. 11:10 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

Blok V: "Jagody" (Polska, 2025)

Reżyseria: Marta Kowalska.
Czas: 15 min. 41 s.

Sara spędza wakacje w pięknym pałacu, należącym do rodziny jej ukochanego. Letnia sielanka szybko zmienia się w koszmar. Wciągnięta w sieć rodzinnych kłamstw i manipulacji, staje przed moralnym dylematem. Kogo może obdarzyć zaufaniem, gdy granica między lojalnością a zdradą zaczyna się zacierać?

Gdyńska Szkoła Filmowa
Etiuda pokazywana na: FPFF w Gdyni (2025)

Niedziela 26.10, godz. 11:10 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

Blok V: "Ludzie i rzeczy" (Polska, 2024)

Reżyseria: Damian Kosowski.
Czas: 20 min. 4 s.

34-letnia Olena przyjeżdża z ośmioletnią córką Kirą i swoim przyjacielem Tymurem, aby odebrać wyniki badań DNA, potwierdzające, że jej zaginiony podczas wojny mąż Ilya nie żyje. Konfrontacja z ekshumowanymi ciałami ofiar rosyjskiej agresji zmusi ją do dokonania wyboru między teraźniejszością, a światem, który przeminął.

Studio Munka
Etiuda pokazywana na: Sundace Film Festival (2025), Shorts International Film Festival Los Angeles (2025), FPFF w Gdyni (2025), KFF 2025, Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych MŁODZI I FILM (2025), Festiwal Filmu i Sztuki DWA BRZEGI w Kazimierzu Dolnym (2025), BNP Paribas Nowe Horyzonty (2025)

Niedziela 26.10, godz. 11:10 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

Blok V: "Shadows" (Francja, Jordan, 2024)

Reżyseria: Rand Beiruty.
Czas: 12 min.

14-letnia matka ucieka. W zatłoczonym porcie lotniczym Ahlam, z Bagdadu, jedynego miejsca, jakie kiedykolwiek znała. Walcząc z czającymi się wokół niej cieniami, rozmyśla o swojej podróży, która ma jej przywrócić życie.

Animacja pokazywana na: Venice International Film Festival (2024), Leeds International Film Festival (2024)

Niedziela 26.10, godz. 11:10 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

RUMUŃSKI AKAPIT

"Nasty: Więcej niż tenis" (Rumunia, 2024)

Reżyseria: Tudor Giurgiu, Cristian Pascariu, Tudor D. Popescu.
Czas: 103 min.

Opowieść o życiu rumuńskiej legendy tenisa Ilie Nastase, który był prawdziwym buntownikiem.

Kiedy w 1972 roku Rumun Ilie Nastase wygrywa swój pierwszy US Open i dociera do finału Pucharu Davisa i Wimbledonu, zapisze się już na stałe w kartach historii tenisa.
„Nasty: Więcej niż tenis” eksploruje jego złożoną osobowość, liczne chwile chwały, ale także kontrowersje, które naznaczyły jego karierę. Czarujący mężczyzna z hojnym gestem, ale też prowokator i ekscentryk – Nice’n’Nasty na dobre skruszył sztywne standardy, według których „biały sport” funkcjonował w latach 70., stając się jego pierwszą niekwestionowaną gwiazdą.

Czwartek, 23.10, godz. 21:15 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

"Rodzina Moromete. Ojciec i syn" (Rumunia, 2024)

Reżyseria: Stere Gulea.
Obsada: Alex Calin, Olimpia Melinte, Mara Bugarin, Horaţiu Mălăele, Răzvan Vasilescu.

Czas: 111 min.

Rok 1954. Film, oparty na znanej powieści Marina Predy „Moromeții” („Rodzina Moromete”), śledzi losy Niculae, najmłodszego syna słynnej chłopskiej rodziny, który w latach 50. osiąga sukces jako pisarz.

Tło dla perypetii jego życia stanowi instalacja reżimu komunistycznego, w Rumunii wyjątkowo bezwzględna i odhumanizowana. Przeżywający kryzys własnych przekonań politycznych młody twórca konfrontuje się z utratą zaufania do związku literatów, na który coraz większy wpływ wywiera propaganda socrealizmu. Pośród tego całego zamętu w jego życie niespodziewanie wkracza Aurora, młoda poetka, która zaoferuje mu wyjście z zawodowych i osobistych dylematów, inspirując do ukończenia i opublikowania tytułowej powieści „Moromeții”.

Niedziela 26.10, godz. 17:10 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

HAVE FUN

"Wypadek fortepianowy" (Francja, 2025)

Reżyseria: Quentin Dupieux.
Obsada: Clara Choï, Jérôme Commandeur, Adèle Exarchopoulos.
Czas: 88 min.

Satyra na influencera.

Bohaterka filmu Wypadek fortepianowy to Magalie, zwana także Magaloche to neurotyczna influencerka, gwiazda internetu, budująca karierę dzięki kontrowersyjnym patostreamom, w których dokonuje mniej lub bardziej spektakularnych samookaleczeń. Po „nieszczęśliwym wypadku” z fortepianem na planie kolejnego nagrania usuwa się w cień i izoluje w alpejskiej willi. Towarzyszy jej Patrick Balandras (w tej roli Jérôme Commandeur), osobisty asystent. Choć jego relacje z chlebodawczynią lepiej opisywałoby słowo „służący do wszystkiego”. Jednak Magalie nie zazna ciszy i spokoju – stanie się ofiarą dziennikarskiego szantażu.

Piątek, 24.10, godz. 10:30 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

"Lesbijska księżniczka z kosmosu" (Australia, 2024)

Reżyseria: Emma Hough Hobbs, Leela Varghese.
Obsada: Shabana Azeez, Mark Samual, Bonanno, Gemma Chua-Tran, Reuben Kaye.
Czas: 87 min.

„Lesbijska księżniczka z kosmosu” to lektura obowiązkowa dla fanów „Ricka i Morty’ego” i „Pory na przygodę”.

Introwertyczna, zamknięta w sobie kosmiczna księżniczka Saira dostaje kosza od swojej dziewczyny – pełnej energii i odważnej łowczyni nagród. Saira pewnie spędziłaby następne dni, płacząc w komnacie, gdyby nie to, że jej była zostaje porwana przez grupę Białych Hetero Inceli z Kosmosu, którzy wymagają osobliwego okupu. Dziewczyna będzie musiała opuścić swój kokon i udać się w podróż w nieznane; a przy okazji nauczyć się walczyć, prowadzić statki kosmiczne i – co dla niej najgorsze – rozmawiać z ludźmi.

Nagrodzona na festiwalu w Berlinie „Lesbijska księżniczka z kosmosu” to szalona animacja z fabułą zanurzoną w internetowym slangu. Całość ogląda się jak bajkę przygotowaną specjalnie z myślą o tych dzieciach, które dawno skończyły już szkołę i studia, a teraz mają na głowie kredyt i irytującego szefa.

Piątek 24.10, godz. 21:00 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

"Błysk diamentu śmierci" (Belgia, Luksemburg, Włochy, Francja, 2025)

Reżyseria: Hélène Cattet, Bruno Forzani.
Obsada: Fabio Testi, Yannick Renier, Koen De Bouw, Maria de Medeiros, Thi Mai Nguyen, Céline Camara, Kézia Quental, Sylvia Camarda
Czas: 87 min.

Błysku diamentu śmierci agent 007 spotyka femme fatale odzianą w lateks niczym pulpowy Diabolik.

Emerytowany szpieg spędza jesień życia w luksusowym hotelu na Lazurowym Wybrzeżu. Zniknięcie atrakcyjnej sąsiadki uruchamia w nim wspomnienia z czasów, gdy jego codziennością były szybkie samochody, piękne kobiety i rozwiązywanie międzynarodowych spisków. 

Film Hélène Cattet i Bruna Forzaniego to hołd dla klasyki szpiegowskiego kina, jakiego już nie ma. Najlepszy film o Jamesie Bondzie bez Bonda.

Sobota 25.10, godz. 17:00 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

MOJE ODKRYCIA

"Błękitny szlak" (Brazylia, Meksyk, Chile, Holandia, 2025)

Reżyseria: Gabriel Mascaro.
Obsada: Denise Weinberg, Rodrigo Santoro, Miriam Socarras, Adanilo Reis.
Czas:
85 min.

Najnowszy film Gabriela Mascaro to ironiczna i dowcipna opowieść o drodze do wolności i szczęścia

Akcja filmu toczy się w niedalekiej przyszłości w Brazylii. 77-letnia Tereza, całe życie związana z małym miasteczkiem w Amazonii, otrzymuje nakaz przeniesienia do kolonii dla seniorów – miejsca, które pod pretekstem troski ma wykluczyć starszych ludzi ze społeczeństwa, by zwiększyć produktywność młodszych. Nie godząc się na nieludzkie przepisy, Tereza odkrywa w sobie odwagę i niezależność. Wyrusza w transformującą podróż przez dopływy Amazonki, która staje się symbolem wolności i początkiem nowego etapu jej życia.

Piątek 24.10, godz. 13:00 / Muzeum Kinematografii w Łodzi 

FRANCUSKI ŁĄCZNIK

"Do zobaczenia, chłopcy" (Francja, Niemcy, Anglia, 1987)

Reżyseria: Louis Malle.
Obsada: Gaspard Manesse, Raphael Fejtö, Francine Racette, Stanislas Carré de Malberg, Philippe Morier-Genoud,François Berléand, François Négret 
Czas: 104 min.

Łamiąca serce historia o stracie w okupowanej Francji.

Poruszający dramat w reżyserii Louisa Malle’a, oparty na jego wspomnieniach z młodości podczas II wojny światowej.1944 roku w katolickiej szkole z internatem we Francji. Główny bohater, 12-letni Julien Quentin po powrocie z wakacji zastaje szkole nowych uczniów. Jednym z nich jest Jean Bonnet. Z początku relacja między chłopcami jest napięta, choć wyraźnie widoczna jest ich wzajemna fascynacja. Julien stopniowo dowiaduje się, że Jean jest Żydem ukrywanym przez dyrekcję szkoły przed Niemcami. Pomimo różnic religijnych i społecznych, chłopcy nawiązują głęboką przyjaźń.

Piątek 24.10, godz. 17:00 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

"Zazie w metrze" (Francja, 1960)

Reżyseria: Louis Malle.
Obsada: Catherine Demongeot, Philippe Noiret, Carla Marlier, Marc Doelnitz, Jacques Dufilho, Hubert Deschamps.

Czas: 89 min.

Jeden z ulubionych filmów Kurosawy! 

Dziesięcioletnia niesforna Zazie przyjeżdża z matką do Paryża. Kobieta już na dworcu oddaje córkę pod opiekę wujka Gabriela, a sama udaje się na spotkanie z kochankiem. Gabriel postanawia pokazać Zazie słynne paryskie zabytki. Wraz z zaprzyjaźnionym taksówkarzem Charles’em ruszają na wycieczkę po mieście, myląc wszystkie sławne budowle. Dziewczynka marzy jednak o przejażdżce metrem, ale właśnie tego dnia trwa strajk pracowników metra i wszystkie stacje są zamknięte. Następnego dnia Zazie wymyka się z mieszkania wuja i sama spaceruje po Paryżu. Spotyka ją nieznajomy, pan Trouscaillon, który, zaniepokojony, odprowadza ją do Gabriela. Po południu wuj, Charles i Zazie wybierają się na wieżę Eiffla, gdzie dziewczynka wywołuje spore zamieszanie…

Sobota 25.10, godz. 19:30 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

TRYLOGIA MIŁOŚCI

"Seks" (Norwegia, 2024)

Reżyseria: Dag Johan Haugerud.
Obsada: Jan Gunnar Røise, Thorbjørn Harr, Siri Forberg,  Birgitte Larsen.

Czas: 114 min.

Pierwsza część trylogii „Sex Love Dreams”.

Dwóch kominiarzy w monogamicznych, heteroseksualnych małżeństwach staje w obliczu sytuacji, które kwestionują ich poglądy na seksualność i role płciowe. Jeden z nich ma kontakt seksualny z mężczyzną, nie odczuwając tego jako homoseksualne pożądanie ani niewierność. Z kolei drugi z nich ma sny, w których jest kobietą, co go niepokoi i dezorientuje. Zaczyna zastanawiać się, jak bardzo spojrzenia obcych ludzi kształtują jego osobowość i czy są aspekty jego tożsamości, które mimowolnie tłumi.

Sobota 25.10, godz. 12:15 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

WFO: Has

"Scentralizowana kontrola przebiegu produkcji / Cukier" (Polska, 1951)

Reżyseria: Wojciech Jerzy Has.
Czas: 12 min.

Film instruktażowy, pozwala na zaznajomienie się z zautomatyzowaną linią produkcyjną na przykładzie zdjęć z fabryki wytwarzania cukru. Twórcy skupiają się głównie na zagadnieniu scentralizowanego systemu kontroli przebiegu produkcji, w tym poszczególnych przyrządów pomiarów linii produkcyjnej na tablicy kontrolnej. System ten może znaleźć zastosowanie w wielu procesach produkcyjnych ciągłych lub potokowych jak na przykład w produkcji cementu, nawozów sztucznych, kwasu siarkowego, sody i w innych gałęziach przemysłu chemicznego, jak również w przemyśle metalowym przy taśmowej lub potokowej produkcji. Posiada liczne zalety, zmniejsza przestoje, zwiększa zdolności produkcyjne, umożliwia lepsze wykorzystanie maszyn urządzeń, podnosi wydajność i obniża koszty własne. ;W filmie wykorzystano rysunki i tricki do przedstawienia procesów produkcyjnych. Zdjęcia ukazują liczne urządzenia technologiczne wykorzystywane w laboratoriach fabrycznych i halach fabrycznych, jak na przykład alkalimetr, briksomierz, słupy i tablice sygnalizacyjne, kotły, czy tempograf.

Sobota 25.10, godz. 14:45 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

"Harcerze na zlocie" (Polska, 1952)

Reżyseria: Stanisław Urbanowicz, Wojciech Jerzy Has.
Czas: 18 min.

Filmowy reportaż ze Zlotu Młodych Przodowników Budowniczych Polski Ludowej nosi cechy charakterystyczne dla komunistycznej propagandy. Jest przy tym niezwykłym zapisem historii, nie tylko jako dokument minionej epoki, ale przede wszystkim jako jeden z pierwszych filmów Wojciecha Jerzego Hasa – jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów, którego późniejsze dzieła wyróżniają się szczególną sugestywnością i oryginalnością formalną. Już w tym krótkim filmie, mimo konieczności stosowania się do norm „realizmu socjalistycznego”, dostrzec można zaczątki filmowego „charakteru pisma” twórcy takich filmów jak „PAMIĘTNIK ZNALEZIONY W SARAGOSSIE”, „JAK BYĆ KOCHANĄ” czy „SANATORIUM POD KLEPSYDRĄ”, zaliczanych dziś do arcydzieł polskiej i światowej kinematografii.

Sobota 25.10, godz. 14:45 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

"Karmik Jankowy" (Polska, 1952)

Reżyseria: Wojciech Jerzy Has
Czas: 14 min. 

Dzieci w szkole budują domki dla szpaków w brzozowym lasku. Mały Janek w tajemnicy przed wszystkimi buduje klatkę i wykrada szpacze pisklęta. Chce je mieć na własność. Dopiero, kiedy na lekcji przyrody dowiaduje się, jak pożyteczne są ptaki i jak wielką uczynił im krzywdę, przynosi klatkę do szkoły, uwalnia szpaki, a klatka zostaje przerobiona na karmik i powieszona w brzozowym lasku. Film dydaktyczny z przeznaczeniem dla najmłodszych widzów.

Sobota 25.10, godz. 14:45 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

"Zielarze z Kamiennej Doliny" (Polska, 1952)

Reżyseria: Wojciech Jerzy Has.
Czas: 15 min.

Uczniowie pewnej podkarpackiej szkoły całą wiosnę i lato zbierają zioła, a jesienią cieszą się projektorem, na który sami zapracowali.

Sobota 25.10, godz. 14:45 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

"Przegląd Kulturalny" 2/53 (Polska, 1953)

Reżyseria: Wojciech Jerzy Has.
Czas: 13 min.

Przegląd zabytkowych instrumentów Wielkopolskiego Muzeum w Poznaniu.

Sobota 25.10, godz. 14:45 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

"Nasz zespół" (Polska, 1955)

Reżyseria: Wojciech Jerzy Has.
Czas: 35 min.

Film o Zespole Pieśni i Tańca przy Zakładach Mechanicznych im. J. Strzelczyka w Łodzi.

Sobota 25.10, godz. 14:45 / Muzeum Kinematografii w Łodzi

Serio Pro: Debiut. Dorbach & Serdiukow. Dyskusja Festiwalu Młodzi i Film

Termin: 26 października 2025 r. (niedziela), godz. 12:30-14:00
Gościnie: Kamila Dorbach, Anna Serdiukow
Miejsce: Muzeum Kinematografii
NA WYDARZENIE OBOWIĄZUJĄ ZAPISY

Pełnometrażowy debiut to jeden z najważniejszych momentów w karierze filmowca. Otwiera drzwi do pełnoprawnego uczestnictwa w świecie kina, współtworzenia branży, bycia jej częścią. Jest swoistym biletem wstępu do środowiskowego kręgu. Zawodowa inicjacja to szansa, ale też – dla twórców i producentów – nowe wyzwania. O tym, jak wygląda droga młodych autorów do premiery pierwszego filmu, ale też jak wygląda ich ścieżka tu po premierze debiutu, podczas 16. Festiwalu Kamera Akcja porozmawiają Kamila Dorbach (dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej) i Anna Serdiukow (dyrektor Festiwalu Młodzi i Film) w ramach wydarzenia Serio Pro organizowanego we współpracy z Festiwalem Debiutów Filmowych Młodzi i Film w Koszalinie.

Na pytanie o pierwszy film, czego po nim oczekiwać, kiedy i gdzie warto debiutować, odpowiedzą ekspertki. Spotkanie będzie okazją do przyjrzenia się nie tylko festiwalowej obecności debiutów, ale również nowym działaniom Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej skupionym na młodych twórcach na początku drogi. Porozmawiamy m.in. o priorytecie Debiuty, jak i o nowo powstającym priorytecie Krótkie metraże, odpowiadającym na rosnące zapotrzebowanie na tę formę filmowej wypowiedzi, przeanalizujemy znaczenie krótszych form filmowych na drodze zawodowego rozwoju młodych twórców i ich festiwalowego know-how.

Dlaczego warto debiutować właśnie teraz? Jakiego wsparcia mogą oczekiwać twórcy dla swojego pierwszego filmu? Czy krótki metraż stanie się naturalnym pomostem do pełnometrażowego debiutu fabularnego? O tym wszystkim opowiedzą nasze gościnie: dyrektorka Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych ,,Młodzi i Film” Anna Serdiukow i dyrektorka PISF Kamila Dorbach. Rozmowa stanie się także przyczynkiem do dyskusji o tym, jak instytucje kultury, festiwale i krytycy mogą wspólnie budować środowisko, w którym młodzi filmowcy czują się bezpiecznie, otrzymują wsparcie, a ich głosy naprawdę wybrzmiewają.

Skip to content