Przejdź do treści

Szkoły ponadpodstawowe

Oferta edukacyjna

TERMIN:
Środa – piątek od 9:00 do 15:00
Sobota – niedziela od 11:00 do 17:00

CZAS TRWANIA:
• Lekcja – 45 min.
• Lekcja z projekcją – 75 min.
• Warsztaty Cisza na planie! Warsztaty dźwiękowe  60 min.
• Warsztaty Plakat – najkrótsza recenzja filmu – 90 lub 120 min.
• Warsztaty Tu stacja „Animacja”! Warsztaty z animacji poklatkowej  180 min.
• Warsztat Animacja i dźwięk  240 min.
• Oprowadzanie  od 60 do 75 min., w zależności od wybranej ścieżki zwiedzania.

REZERWACJA:
Termin zajęć ustalamy indywidualnie:
e-mail: rezerwacja@kinomuzeum.pl
tel. kom. (+48) 451 159 143.

Przy rezerwacji prosimy o podanie:
• preferowanego dnia i godziny zajęć,
• tematu zajęć,
• wieku i liczby uczestników,
• nazwy instytucji,
• kontaktu do opiekuna grupy,
• dodatkowych potrzeb grupy.

KOSZT:
• Lekcja – 15 zł od Uczestnika
• Lekcja z projekcją – 20 zł od Uczestnika
• Warsztat Plakat – najkrótsza recenzja filmu – 20 zł od Uczestnika 
• Warsztat Cisza na planie! Warsztaty dźwiękowe – 35 zł od Uczestnika
• Warsztat Tu stacja „Animacja”! Warsztaty z animacji poklatkowej – 35 zł od Uczestnika, minimalny koszt dla grupy 500 zł.
• Bilet wstępu do muzeum i usługa przewodnicka: zobacz aktualny cennik.

PŁATNOŚĆ:
W kasie Muzeum przed zajęciami kartą płatniczą lub gotówką.
Płatność przelewem ustalamy indywidualnie.

PYTANIA:
Dodatkowe, merytoryczne pytania dotyczące oferty edukacyjnej, rezerwację zajęć online i poza siedzibą muzeum oraz propozycje dedykowanych zajęć prosimy kierować do Działu Edukacji i Kultury Filmowej:
e-mail: edukacja@kinomuzeum.pl
tel. 42 674 09 57 wew. 151 lub wew. 172.

Studio nagraniowe. Kilka osób siedzi. W dłoniach trzymają słuchawki. Przed nimi mikrofon na statywie oraz para butów leżących na ziemi.
Studio nagraniowe. Na pierwszym planie ekran monitora i panel sterowania dźwiękiem. Na drugim planie pufach i podłodzie siedzi kilka osób, wpatrujących się w ekran telewizora.
Studio nagraniowe. Kobieta widziana od tyłu. Stoi przy mikrofonie. W dłoniach trzyma drewnianą deskę i mały pędzel.

Szkoły ponadpodstawowe

Zapoznaj się z ofertą edukacyjną:

Celuloid, lalka, wycinanka, pikselacja
i inne techniki animacji

Lekcja muzealna

Twórcy od wieków wiedzą, że na dzieło składają się nie tylko treść czy idea. Równie istotna jest forma. W trakcie wykładu uczestnicy poznają techniki stosowane przez czołowych polskich twórców animacji: począwszy od rysunkowej i lalkowej, a skończywszy na technice kombinowanej, indywidualnej czy non-camera. Nie zabraknie również wątku wynalazków optycznych t.j. rotoskop czy wieloplan, których wpływ na rozwój animacji jest niezaprzeczalny. Wykład odbywa się w sali kina Kinematograf.  Podczas lekcji odwiedzamy również wybrane sale wystawy Łódź filmowa.

Maksymalna liczba uczestników: 25.

Od króla Krakusa do Florki, czyli historia animacji

Lekcja muzealna

Opowieść o historii animacji rozpoczniemy od malowideł jaskiniowych, starożytnych waz i średniowiecznych ilustracji, by płynnie przejść od zabawek optycznych do narodzin i rozwoju właściwej animacji. Podczas wykładu skupimy się na wybranych polskich filmach animowanych, powstałych w ciągu ostatnich 100 lat, najważniejszych twórcach i twórczyniach, studiach produkcyjnych oraz bohaterach Myszce Miki, Misiu Uszatku, Chudym z Toy Story, Piotrusiu i wilku i wielu innych. Wykład odbywa się w sali kina Kinematograf.  Podczas lekcji odwiedzamy również wybrane sale wystawy Łódź filmowa.

Maksymalna liczba uczestników: 25.

Baltazar Gąbka i inni, czyli śladami filmów animowanych w kulturze i sztuce

Lekcja muzealna

Przegląd znakomitych osiągnięć polskiej animacji uświadamia jej ogromny potencjał w przekazywaniu różnorodnych treści. Tematem przewodnim lekcji muzealnej są najciekawsze polskie animacje, będące adaptacjami literatury i innych tekstów (komiksu, malarstwa, muzyki). Uczestnicy zajęć w atrakcyjnej formie poznają rozmaite sposoby przeniesienia oryginalnych historii na język filmu animowanego. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego bajkowe serie tj. Dziwne przygody Koziołka Matołka czy Porwanie Baltazara Gąbki na trwałe zapisały się w pamięci kolejnych pokoleń widzów. Przyjrzymy się oryginalnym technikom animacji oraz grafice komputerowej w autorskich filmach dla dorosłych (Łagodna, Katedra, Chłopi).

Maksymalna liczba uczestników: 25.

Filmowe efekty specjalne

Lekcja muzealna

W jaki sposób powstają efekty specjalne? Do czego służą? W jakich filmach się je wykorzystuje? W trakcie zajęć poznajemy i porządkujemy wiedzę o efektach specjalnych stosowanych w kinie od jego powstania po dziś. Uczestnicy poznają najpopularniejsze techniki tworzenia zdjęć trikowych, ich zastosowanie w kinie i telewizji oraz prześledzą ich rozwój na przestrzeni lat. Lekcja ilustrowana jest zdjęciami oraz fragmentami wybranych filmów wykorzystujących efekty specjalne. Zajęcia odbywają się w sali kina Kinematograf.

Maksymalna liczba uczestników: 49.

Krzysztof Kieślowski. Ślady i pamięć

Lekcja muzealna

Krzysztof Kieślowski – reżyser filmów dokumentalnych i fabularnych, scenarzysta zarówno filmów autorskich, jak i zrealizowanych przez innych twórców, autor sztuk teatralnych, reżyser pracujący dla teatru i telewizji, pedagog, opiekun artystyczny młodych filmowców. Mimo upływu lat dorobek artysty jest wciąż analizowany i poddawany różnorakim interpretacjom. Podczas lekcji odwiedzamy wybrane sale wystawy Łódź filmowa.

Maksymalna liczba uczestników: 25.

Kult gwiazd kina przedwojennego

Lekcja muzealna

Jak narodził się kult gwiazd srebrnego ekranu? Podczas lekcji muzealnej porozmawiamy o kulisach powstania tego fenomenu, sylwetkach pierwszych gwiazd Hollywood w okresie kina niemego, metod kreowania ekranowych osobowości oraz specyfice kultu aktorów w międzywojennej Polsce.Olbrzymia popularność, jaką zaczęli cieszyć się aktorzy przed II wojną światową, przyczyniła się w dużej mierze do umocnienia kina jako najważniejszej rozrywki masowej XX wieku. Zastanowimy się zarówno nad pozytywnymi, jak negatywnymi aspektami mechanizmu promowania gwiazd, które w wielu aspektach funkcjonują do dziś. Zajęcia mają formę pogadanki z prezentacją multimedialną i fragmentami klasycznych filmów.Podczas lekcji odwiedzamy wybrane sale wystawy Łódź filmowa.

Maksymalna liczba uczestników: 25.

Plakat – najkrótsza recenzja filmu

Warsztaty

Czym jest plakat filmowy? Z jakich elementów się składa? Jakie pełni funkcje? Jak czytać i analizować plakat filmowy? Lekcja przybliża uczestnikom wiadomości na temat polskiego plakatu filmowego, jego historii, wybitnych twórcach oraz dostarcza narzędzi analityczno–interpretacyjnych, przydatnych w  interpretacji plakatu.  Część warsztatowa obejmuje dwie opcje do wyboru (prosimy o wybór opcji przy rezerwacji zajęć): 

  1. Uczestnicy biorą aktywny udział w zajęciach, angażując się w dyskusję, analizując wybrane plakaty filmowe.
  2. Uczestnicy pracują w grupach, tworząc własne plakaty filmowe.

     

Podczas lekcji odwiedzamy wybrane sale wystawy Łódź filmowa lub wystawy czasowe.

Maksymalna liczba uczestników: 25.

Tu stacja „Animacja”! Warsztaty z animacji poklatkowej

Warsztaty

Zajęcia o charakterze kreatywnym, polegające na tworzeniu własnego filmu animowanego. Uczestnicy, podzieleni na zespoły, wymyślają fabułę, bohaterów oraz scenografię, a następnie samodzielnie kreują historię. Edukator wyjaśnia sposób tworzenia filmu animowanego, opierając się na przygotowanych materiałach dydaktycznych. Po zakończeniu procesu twórczego film jest montowany. Efekt zajęć prezentowany jest na ekranie, a następnie przesłany grupie drogą elektroniczną.

Maksymalna liczba uczestników: 15.

Cisza na planie! Warsztaty dźwiękowe

Warsztaty

Wiemy, jak skrzypi śnieg czy szumią fale, ale jak taki efekt uzyskać w filmie? Zapraszamy na wspólne odkrywanie tajemnic filmowego świata dźwięków i ich funkcji w filmie. Będziemy imitować i nagrywać efekty synchroniczne do fragmentu filmu przy użyciu przedmiotów dostępnych w profesjonalnie wyposażonym muzealnym studiu dźwiękowym.

Maksymalna liczba uczestników: 7.

Podstawy języka filmu

Lekcja muzealna

Film, jaki jest, każdy widzi… ale jak komponuje się kadry? Co to jest „oś filmowa”? Czym różni się od „mocnego punktu”? Jaka jest różnica między scenariuszem a scenopisem? Czym są klaps i klisza dźwiękowa? W czasie zajęć z podstaw języka filmu uczestnicy poznają podstawowe pojęcia t.j. m.in. kadr, ujęcie, scena, plan filmowy oraz omawiają rodzaje ruchu kamery, perspektywy i montażu.

Maksymalna liczba uczestników: 49.

    Imperium Rodu Scheiblerów

Lekcja muzealna

Poznajemy historię rodziny Anny i Karola Scheiblerów oraz ich pałacu obecnie siedziby Muzeum Kinematografii w Łodzi. Lekcja muzealna z zakresu historii małej ojczyzny przybliża dzieje jednego z najpotężniejszych rodów fabrykanckich Łodzi, powstania bawełnianego imperium Scheiblerów oraz ich wpływu na współczesny kształt miasta. Wykład ilustrują fragmenty filmowe. Elementem zajęć jest zwiedzanie dawnych wnętrz pałacowych.

Maksymalna liczba uczestników: 25.

    Spotkanie z mistrzem: Andrzej Wajda

Lekcja muzealna

Lekcja z zakresu edukacji filmowej mająca na celu zapoznanie uczestników z twórczością Andrzeja Wajdy i zachęcenie do dalszego, samodzielnego pogłębiania wiedzy. Osoba reżysera i jego dorobek artystyczny jest punktem wyjścia do dalszych rozważań na temat polskiej kinematografii. Podczas lekcji odwiedzamy wybrane sale wystawy Łódź filmowa.

 

Maksymalna liczba uczestników: 25.

Animacja i dźwięk

Warsztaty

Obraz animowany i dźwięk to zajęcia łączące dwie odmienne aktywności filmowe, które składają się na efekt końcowy udźwiękowiony film animowany. Rozpoczynamy od wymyślenia fabuły, przygotowania tła i  bohaterów, a potem animujemy przygotowane elementy na wieloplanie za pomocą techniki poklatkowej. Następnie przechodzimy do udźwiękowienia filmu. W profesjonalnie wyposażonym muzealnym studiu dźwiękowym, za pomocą dostępnych materiałów, przedmiotów oraz  własnego głosu nagrywamy synchroniczne dźwięki i podkładamy ścieżkę pod obraz, który wcześniej stworzyliśmy.

Maksymalna liczba uczestników: 14.

Klimat VHS

Lekcja muzealna dostępna od maja do września 2024.

Zajęcia edukacyjne towarzyszące wystawie czasowej Wideoświat. Powrót do kaset VHS. Przybliżają fenomen, jakim w Polsce na przełomie lat 80. i 90. była kultura video – prywatne wypożyczalnie kaset, stanowiska bazarowe z „piratami”, kultura fanowska (figurki, gry planszowe z bohaterami kina akcji, przypinki, plakaty). Spróbujemy odpowiedzieć na pytania, jak doszło do rozwoju mody na VHS, dlaczego trend był tak powszechny i jak wpłynął na czasy transformacji ustrojowej. Nie pominiemy również aspektów technicznych i prezentacji materiałów audiowizualnych. Podczas zajęć odwiedzamy wystawę Wideoświat. Powrót do kaset VHS.

Maksymalna liczba uczestników: 25.