MIEJSCE TRZECIE w konkursie Dziedzictwo Reymonta w obiektywie współczesnych odbiorców kultury, organizowanym przez Muzeum Kinematografii w Łodzi.
Imię i nazwisko: Teresa Cisło
Tytuł pracy: W lesie – między życiem a śmiercią
Opis od autorki: Pod koniec tomu „Wiosna” w „Chłopach”, Maciej Boryna, ranny w bójce o las, ucieka z domu i idzie do lasu, gdzie chce być sam. Przebywa tam kilka dni, bez jedzenia i opieki, wśród drzew, z dala od wsi. To odosobnienie ma dla niego znaczenie duchowe – Boryna czuje się blisko natury, rozmyśla o swoim życiu, śmierci i ziemi. Las staje się dla niego miejscem spokoju i refleksji. Ten moment można odczytywać jako symboliczne pożegnanie z życiem i światem ludzi – Boryna wraca z lasu ciężko chory i wkrótce umiera.
Nagrodzona praca:

Audiodeskrypcja
Deskrybcja
MIEJSCE TRZECIE w konkursie Dziedzictwo Reymonta w obiektywie współczesnych odbiorców kultury, organizowanym przez Muzeum Kinematografii w Łodzi.
AUTORKA: Teresa Cisło
TYTUŁ PRACY: W lesie – między życiem a śmiercią
OPIS OD AUTORKI: Pod koniec tomu „Wiosna” w „Chłopach”, Maciej Boryna, ranny w bójce o las, ucieka z domu i idzie do lasu, gdzie chce być sam. Przebywa tam kilka dni, bez jedzenia i opieki, wśród drzew, z dala od wsi. To odosobnienie ma dla niego znaczenie duchowe – Boryna czuje się blisko natury, rozmyśla o swoim życiu, śmierci i ziemi. Las staje się dla niego miejscem spokoju i refleksji. Ten moment można odczytywać jako symboliczne pożegnanie z życiem i światem ludzi – Boryna wraca z lasu ciężko chory i wkrótce umiera.
OPIS FOTOGRAFII: Fotografia pozioma, w kolorze. Całość zdjęcia wypełniają pnie drzew – buków. Dół wypełnia brązowe poszycie ze zwiędłymi liśćmi. Aż do samej góry wyrastają potężne, kilkumetrowe szare pnie. Oświetla je słońce przebijające się w nieregularnych plamach przez korony drzew. Drzewa ciągną się aż do linii horyzontu. Ostrość zdjęcia jest skierowana na postać przytulającą się do jednego z pni. Stoi pośrodku zdjęcia, zajmuje nie więcej niż połowę jego wysokości. To starsza osoba, ubrana w obszerny czarny płaszcz sięgający za kolana i szare filcowe buty. Na głowie ma wysoką czapkę z miękkiego materiału. Przywiera do drzewa całym ciałem. Prawą ręką obejmuje przód pnia, delikatnie przytrzymując go dłonią. Postać wpatruje się w przestrzeń nad sobą. Ma ciemne oczy, wyraźnie zarysowany nos i zmarszczki w kącikach ust. Obok osoby wyrasta z ziemi niewielka sadzonka drzewa z delikatnymi gałązkami i małymi liśćmi. Przód zdjęcia, po lewej stronie od postaci, wypełnia na pierwszym planie fragment potężnego pnia buka. Fotografię wykonano z perspektywy podłoża.
Całość utrzymana jest w brązowej kolorystyce. Niewielka, czarna sylwetka postaci niemal ginie pośród mnogości i potęgi buków. Widziana z oddali, przypomina jedynie cień.
Projekt „Dziedzictwo Reymonta w oczach twórców i odbiorców kultury” został dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury: „Reymont – Interwencje”.
Zadanie współfinansowane ze środków miasta Łodzi.