MIEJSCE DRUGIE w konkursie Dziedzictwo Reymonta w obiektywie współczesnych odbiorców kultury, organizowanym przez Muzeum Kinematografii w Łodzi.
Imię i nazwisko: Oliwia Kleczyńska
Tytuł pracy: Kobieta upleciona z pól
Opis od autorki: Na zdjęciu sylwetka kobiety wypełniona jest krajobrazem maków i złocistych zbóż – symbolami płodności, natury i cyklu życia. Ta wizualna metafora odzwierciedla głęboką więź między człowiekiem a ziemią, która jest kluczowa w „Chłopach” Reymonta. Kobieta – podobnie jak bohaterki powieści – jest nierozerwalnie związana z naturą, pracą na roli i rytmem przyrody. Mak, często obecny na polach chłopskich, symbolizuje zarówno piękno, jak i ulotność życia, a zboże to źródło utrzymania i ciągłości pokoleń. Fotografia ukazuje, jak życie i losy ludzi splatają się z naturą i ziemią, które kształtują ich tożsamość, marzenia i obowiązki – tak jak w „Chłopach”, gdzie przyroda nie jest tylko tłem, ale żywym bohaterem opowieści. To hołd dla siły, wytrwałości i tajemnicy kobiecej roli w świecie chłopskim.
Nagrodzona praca:

Audiodeskrypcja
Deskrybcja
MIEJSCE DRUGIE w konkursie Dziedzictwo Reymonta w obiektywie współczesnych odbiorców kultury, organizowanym przez Muzeum Kinematografii w Łodzi.
AUTORKA: Oliwia Kleczyńska
TYTUŁ PRACY: Kobieta upleciona z pól
OPIS OD AUTORKI: Na zdjęciu sylwetka kobiety wypełniona jest krajobrazem maków i złocistych zbóż – symbolami płodności, natury i cyklu życia. Ta wizualna metafora odzwierciedla głęboką więź między człowiekiem a ziemią, która jest kluczowa w „Chłopach” Reymonta. Kobieta – podobnie jak bohaterki powieści – jest nierozerwalnie związana z naturą, pracą na roli i rytmem przyrody. Mak, często obecny na polach chłopskich, symbolizuje zarówno piękno, jak i ulotność życia, a zboże to źródło utrzymania i ciągłości pokoleń. Fotografia ukazuje, jak życie i losy ludzi splatają się z naturą i ziemią, które kształtują ich tożsamość, marzenia i obowiązki – tak jak w „Chłopach”, gdzie przyroda nie jest tylko tłem, ale żywym bohaterem opowieści. To hołd dla siły, wytrwałości i tajemnicy kobiecej roli w świecie chłopskim.
OPIS FOTOGRAFII: Zdjęcie poziome, w kolorze. Na pierwszym planie, z prawej strony, młoda kobieta widoczna od pasa w górę. Patrzy nieruchomo wprost w obiektyw. Ma owalną twarz, wąskie brwi i prosty nos. Lekko zaściska usta. Ciemne włosy zawiązane z tyłu głowy w dwie kitki, pośrodku głowy nierówny przedziałek. Ubrana jest w jasną bluzkę z długim rękawem. Całe tło zdjęcia, a także bluzkę i twarz młodej kobiety pokrywa obraz, prawdopodobnie wyświetlony z rzutnika. Przedstawia pole żółtego zboża, pośród którego wyrastają kwiaty maku. Zboża sięgają do wysokości głowy bohaterki. Nad polem widoczne niebieskie, zachmurzone niebo. Czerwień kwiatów wybija się z jednorodnych, spokojnych kolorów pola i nieba. Jeden z maków pokrywa obojczyk, szyję i dolną część twarzy kobiety, pokrywając je jakby czerwoną, krwistą plamą. Kolejny z kwiatów dosięga wysokości jej serca. Zboże i maki przykrywające ciało kobiety są wyraźniejsze, zaś te znajdujące się za nią delikatnie rozmyte. Cztery rogi fotografii pokrywa subtelna czarna winieta.
Projekt „Dziedzictwo Reymonta w oczach twórców i odbiorców kultury” został dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury: „Reymont – Interwencje”.
Zadanie współfinansowane ze środków miasta Łodzi.