9 kropek.
Program edukacyjno-artystyczny dla dzieci i młodzieży oraz nauczycieli ze szkół podstawowych
9 kropek to jedna z popularnych łamigłówek, w której celem jest połączenie dziewięciu punktów za pomocą czterech prostych linii, bez odrywania ołówka od papieru. Kluczowe w zagadce jest myślenie poza ramami układu kropek. Rozwiązanie ilustruje, że czasem trzeba myśleć poza oczywistymi granicami, aby znaleźć odpowiedź.
Łamigłówka to idealny punkt wyjścia do muzealnego projektu edukacyjno-artystycznego z zakresu sztuki, filmu, psychologii emocji i szeroko pojętej edukacji kulturalnej oraz tematów z nimi związanych. Realizowany we współpracy ze szkołami podstawowymi i Fundacją Słonie na Balkonie polegać ma na udzielaniu wsparcia oraz dawaniu edukatorom, pedagogom nowych narzędzi do pracy z dziećmi i młodzieżą. Dla tych ostatnich interdyscyplinarne warsztaty o emocjach będą fascynującym i angażującym doświadczeniem edukacyjnym. Pozwolą na integrację różnych obszarów, od analizy filmu animowanego po eksperymentowanie z własnym wyrażaniem emocji. Ponadto, będą świetnym narzędziem do rozwijania empatii i zrozumienia różnorodności emocji.
Idea projektu
Wspieranie realizacji podstawy programowej przedmiotów artystycznych oraz zainteresowanie dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów i nauczycieli współczesnymi trendami w edukacji artystycznej.
Dlaczego warto? • Stymulowanie kreatywności: pomagamy dzieciom i ich opiekunom zrozumieć, że w twórczości liczy się nie tylko efekt końcowy, ale również sam proces tworzenia. • Rozwój psychiczny: uczymy dzieci, jak ważne jest pokazywanie emocji i dbanie o dobrostan psychiczny. • Kompetencje kulturowe i społeczne: kształtujemy umiejętności niezbędne do funkcjonowania w szkole, domu i społeczeństwie.
Co oferujemy w ramach zajęć? 1. Seanse filmowe: pokazy klasycznych polskich animacji. 2. Warsztaty twórcze: zajęcia oparte na wyrażaniu emocji poprzez sztukę. 3. Wsparcie dla nauczycieli: dwa scenariusze lekcji do wykorzystania w szkole.
Jak przebiegają zajęcia?
1. Powitanie i wprowadzanie do zagadki 9 kropek. 2. Zastosowanie zagadki w życiu codziennym. Zastąpienie 9 kropek 9 emotikonami przedstawiającymi 9 różnych emocji i uczuć. Opowieść o podstawowych emocjach i ich wyrażaniu. 3. Pokaz filmu z serii: klasyki polskiej animacji. Analiza wybranych scen i środków wyrazu użytych przez twórców filmowych podkreślających emocje na ekranie. • Klasy 1-4 oglądają i analizują z edukatorem odcinek z serii „Zaczarowany ołówek” • Klasy 5-8 oglądają i analizują z edukatorem film „Kinematograf” w reż. T. Bagińskiego. 4. Wyrażanie emocji. Krótkie gry i ćwiczenia wprowadzające do warsztatu artystycznego, w których uczestnicy eksperymentują z wyrażaniem różnych emocji i uczuć. 5. Warsztat artystyczny. Uczestnicy będą mieli okazję praktycznie wyrazić różne emocje za pomocą warsztatu plastycznego lub dźwiękowego (do wyboru przez nauczyciela podczas rezerwacji zajęć) Praca indywidualna lub zespołowa. 6. Prezentacja prac z omówieniem przedstawianych emocji. 7. Refleksja i podsumowanie. Warsztaty zakończą się sesją refleksyjną, w której uczestnicy mogą dzielić się swoimi doświadczeniami, odkryciami i tym, co wynieśli z warsztatów.
Szczegóły organizacyjne
Zajęcia odbywają się w siedzibie Muzeum Kinematografii w Łodzi przy placu Zwycięstwa 1. W muzeum jest do dyspozycji nowoczesna sala kinowa wyposażona w profesjonalny system do projekcji cyfrowych z nagłośnieniem. Przewidujemy alternatywnie warsztaty w szkołach lub instytucjach dla grup ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami. Czas trwania zajęć: od 2 do 2,5 godzin. Czas trwania projektu: od 9 września do 16 grudnia 2024 roku. Udział jest bezpłatny dla uczestników. Decyduje kolejność zgłoszeń. Uprzejmie informujemy, że limit miejsc dla szkół został wyczerpany.
Szczegółowych informacji udziela koordynatorka programu Magda Pelska: m.pelska@kinomuzeum.pl tel. 42 674 09 57 w.151; 501 37 266 Zapraszamy wszystkie dzieci, młodzież oraz nauczycieli ze szkół podstawowych do udziału w naszym programie!
Dwie klasy czwarte zainaugurowały cykl zajęć edukacyjnych.
Na kartce znajduje się 9 kropek. Waszym zadaniem jest połączenie wszystkich tych kropek przy użyciu czterech prostych linii, bez odrywania ołówka od kartki – rozpoczęła edukatorka. Jakie były reakcje uczniów pierwszych zajęć? Odja rozwiązałem! i to proste!po nie, jednak nie, to nietuzinkowe, to o nie jest łatwe zadanie.
_ Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.
Kolejne dwie klasy czwarte ze szkoły nr 7 odwiedziły nasze muzeum. Ponownie było filmowo i emocjonalnie, o czym świadczyło zaangażowanie i relacje uczniów.
Namalowałam szczęście, ponieważ pracowanie z tą grupą było radosne i dobrze się bawiliśmy tworząc kolaż emocji. Narysowałam taką emocję, która mi towarzyszyła – podzieliła się z nami jedna z uczennic. Narysowaliśmy kolaż, bo byliśmy bardzo rozbawieni, była fajna atmosfera i po prostu każdy narysował coś innego, co przedstawia radość – opowiedzieli inni uczniowie.
Każdy ma inne emocje, więc narysowaliśmy wiele uczuć, gdyż one się zmieniają – podsumował zajęcia Eryk.
_ Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.
Klasy siódma i ósma pracowały z filmem Kinematograf w reż. T. Bagińskiego.
Jakie emocje towarzyszyły Wam podczas oglądania filmu i tworzeniu kolażu plastycznego? – zapytała edukatorka. Jesteśmy z koleżankami radosne, ale też smutne i zdziwione. Radosne, gdyż te zajęcia były bardzo dobre i nam się spodobały. Smutne dlatego, że ten film był i smutny, ale i pouczający. Zdziwione, bardzo zaskoczone byłyśmy fabułą, szczególnie losami głównej bohaterki. Na naszej pracy są kolory odpowiadające tym uczuciom. Oraz tęcza, gdyż emocje mają różne zabarwienie emocjonalne – odpowiedziała Karina.
Dziewczyny się bardzo postarały. Praca jest wymowna. W prosty sposób pokazały emocje. I smutek, który pojawił się w związku z filmem i radość towarzysząca warsztatom. Dziękujemy pięknie za zajęcia – podsumowała jedna z nauczycielek.
_ Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.
Bazą do pracy klasy drugiej był Zaczarowany ołówek – polski animowany serial rysunkowy dla dzieci zrealizowany w Studio Małych Form Filmowych Se-ma-for w latach 1964–1977.
_ Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.
O emocjach rozmawiali uczniowie klasy czwartej. Podczas spotkania mieli okazję wyrazić siebie poprzez… grę na instrumentach.
_ Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.
Uczniowie klasy drugiej tym razem tworzyli swoje emocje w formie rysunków i kolaży.
_ Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.
20.10.2024 (niedziela) Spotkanie otwarte – 6 uczestników
Dzieci w wieku 8-12 lat uczestniczyły w zajęciach twórczych, podczas których poprzez różnorodne aktywności, takie jak prace rękodzielnicze i zabawy poznawały różne emocje. Dzięki angażującym warsztatom miały okazję wyrażać swoje uczucia i kreatywność, tworząc własne interpretacje emocji za pomocą rysunków, ozdób oraz wspólnej zabawy.
_ Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.
23.10.2024 (środa) Szkoła Podstawowa w Dobrej – 29 uczestników
Uczniowie klasy drugiej podczas warsztatów tworzyli plakaty i kolaże z kolorowymi emotikonami, symbolizującymi różne stany emocjonalne. Interakcje z prowadzącą i między sobą sprzyjały budowaniu samoświadomości oraz nauce wyrażania uczuć w twórczy sposób.
_ Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.
Uczniowie drugiej klasy wzięli udział w twórczych zajęciach, podczas których poprzez zabawy i prace rękodzielnicze poznawali różne emocje oraz wyrażali je w kreatywny sposób. Częścią warsztatów był polski serial animowany Zaczarowany ołówek.
_ Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.
Uczniowie z klasy drugiej i trzeciej po obejrzeniu animacji Zaczarowany ołówek wyrazili swoją kreatywność, tworząc wyjątkowe plakaty. Warsztaty rozpoczęliśmy standardowo od rozwiązania łamigłówki 9 kropek.
_ Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.
Piątoklasiści za pomocą działań artystycznych poznawali znaczenie wyrażania emocji i dbania o zdrowie psychiczne. Projekcja animowanego filmu Kinematograf w reżyserii Tomka Bagińskiego stała się inspiracją do angażującej dyskusji i warsztatów plastycznych.
_ Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną wzięły udział w Uczniowie drugiej klasy, po obejrzeniu filmu animowanego, uczestniczyli w kreatywnych warsztatach muzycznych. Za pomocą gry na instrumentach wyrażali różnorodne emocje, ucząc się jednocześnie, jak dźwięki mogą oddawać nastrój i uczucia.
_ Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.
Drugoklasiści, zainspirowani animacją Zaczarowany ołówek, aktywnie dzielili się swoimi spostrzeżeniami na temat znaczenia wyrażania emocji. Warsztaty okazały się niezwykle angażujące i pobudzające do refleksji.
_ Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.
Tym razem zajęcia dla dwóch klas piątych odbyły się wyjątkowo na terenie szkoły przy ul. Dzwonowej 18 w Łodzi. Uczniowie, po pokazie filmowym, wzięli udział w dyskusji oraz warsztatach z wykorzystaniem kart emocji.
_ Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.
Uczniowie drugiej klasy, po obejrzeniu filmu animowanego, uczestniczyli w warsztatach muzycznych. W trakcie zajęć, poprzez grę na różnych instrumentach, mieli okazję odkrywać i wyrażać swoje emocje.
_ Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.
Uczniowie klasy piątej z zaangażowaniem twórczo wyrażali swoje emocje, wykorzystując różnorodne materiały do pracy plastycznej. Wycinali, kleili i tworzyli kreatywne kompozycje.
_ Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.
Najpierw pełen emocji seans filmowy, a potem… gra na instrumentach! Tak uczniowie drugiej klasy wyrażali swoje uczucia i uczyli się je przekładać na dźwięki.
_ Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.
Zajęcia dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej oraz szkoły przysposabiającej do pracy rozpoczęły się od seansu polskiej animacji Kinematograf w reżyserii Tomasza Bagińskiego. Po seansie był czas na zajęcia plastyczne. Była to okazja do rozwijania talentów, pomysłowości i elastyczności myślenia.
_ Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.
_ Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.
30.11.2024 (sobota) Spotkanie otwarte – 4 uczestników
Dzieci w wieku 10-12 lat wraz z opiekunami uczestniczyły w zajęciach twórczych, podczas których poprzez różnorodne aktywności i zabawy poznawały różne emocje. Dzięki angażującym warsztatom miały okazję wyrażać swoje uczucia i kreatywność, tworząc własne interpretacje emocji za pomocą instrumentów muzycznych oraz wspólnej zabawy.
_ Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.
4.12.2024 (środa) Szkoła Podstawowa nr 170 w Łodzi – 15 uczestników
Szóstoklasiści w twórczy sposób wyrażali swoje emocje, korzystając z różnorodnych materiałów plastycznych. Kolorowe papiery, naklejki i farby stały się narzędziem do swobodnej ekspresji i świetnej zabawy, rozwijając przy tym ich wyobraźnię oraz umiejętności manualne.
_ Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.
Uczniowie z zerówki oraz trzech pierwszych klas oglądali, pokazywali, rysowali i łączyli kropki! To wszystko pomogło im w okazaniu i nazwaniu emocji.
_ Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.
12.12.2024 (czwartek) Szkoła Podstawowa nr 170 w Łodzi – 16 uczestników
Uczniowie klasy ósmej podczas warsztatów analizowali zagadnienia związane z emocjami. Tworzyli rysunki i notatki, aby lepiej zrozumieć mechanizmy działania mózgu i emocji.
_ Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.
17.12.2024 (wtorek) Niepubliczna Szkoła Podstawowa Fundacji Przyszłość dla Edukacji w Łodzi – 25 uczestników
Za nami ostatnie zajęcia!
Uczniowie z klas VI-VIII wspólnie z nami rozwiązali łamigówkę, obejrzeli emocjonującą animację i dyskutowali o emocjach!
_ Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.W porządku.Nie wyrażam zgody.Polityka prywatności