9 kropek. Program edukacyjno-artystyczny dla dzieci i młodzieży oraz nauczycieli ze szkół podstawowych
9 kropek to jedna z popularnych łamigłówek, w której celem jest połączenie dziewięciu punktów za pomocą czterech prostych linii, bez odrywania ołówka od papieru. Kluczowe w zagadce jest myślenie poza ramami układu kropek. Rozwiązanie ilustruje, że czasem trzeba myśleć poza oczywistymi granicami, aby znaleźć odpowiedź.
Łamigłówka to idealny punkt wyjścia do muzealnego projektu edukacyjno-artystycznego z zakresu sztuki, filmu, psychologii emocji i szeroko pojętej edukacji kulturalnej oraz tematów z nimi związanych. Realizowany we współpracy ze szkołami podstawowymi i Fundacją Słonie na Balkonie polegać ma na udzielaniu wsparcia oraz dawaniu edukatorom, pedagogom nowych narzędzi do pracy z dziećmi i młodzieżą. Dla tych ostatnich interdyscyplinarne warsztaty o emocjach będą fascynującym i angażującym doświadczeniem edukacyjnym. Pozwolą na integrację różnych obszarów, od analizy filmu animowanego po eksperymentowanie z własnym wyrażaniem emocji. Ponadto, będą świetnym narzędziem do rozwijania empatii i zrozumienia różnorodności emocji.
Idea projektu
Wspieranie realizacji podstawy programowej przedmiotów artystycznych oraz zainteresowanie dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów i nauczycieli współczesnymi trendami w edukacji artystycznej.
Dlaczego warto?
• Stymulowanie kreatywności: pomagamy dzieciom i ich opiekunom zrozumieć, że w twórczości liczy się nie tylko efekt końcowy, ale również sam proces tworzenia.
• Rozwój psychiczny: uczymy dzieci, jak ważne jest pokazywanie emocji i dbanie o dobrostan psychiczny.
• Kompetencje kulturowe i społeczne: kształtujemy umiejętności niezbędne do funkcjonowania w szkole, domu i społeczeństwie.
Co oferujemy w ramach zajęć?
1. Seanse filmowe: pokazy klasycznych polskich animacji.
2. Warsztaty twórcze: zajęcia oparte na wyrażaniu emocji poprzez sztukę.
3. Wsparcie dla nauczycieli: dwa scenariusze lekcji do wykorzystania w szkole.
Jak przebiegają zajęcia?
1. Powitanie i wprowadzanie do zagadki 9 kropek.
2. Zastosowanie zagadki w życiu codziennym. Zastąpienie 9 kropek 9 emotikonami przedstawiającymi 9 różnych emocji i uczuć. Opowieść o podstawowych emocjach i ich wyrażaniu.
3. Pokaz filmu z serii: klasyki polskiej animacji. Analiza wybranych scen i środków wyrazu użytych przez twórców filmowych podkreślających emocje na ekranie.
• Klasy 1-4 oglądają i analizują z edukatorem odcinek z serii „Zaczarowany ołówek”
• Klasy 5-8 oglądają i analizują z edukatorem film „Kinematograf” w reż. T. Bagińskiego.
4. Wyrażanie emocji. Krótkie gry i ćwiczenia wprowadzające do warsztatu artystycznego, w których uczestnicy eksperymentują z wyrażaniem różnych emocji i uczuć.
5. Warsztat artystyczny. Uczestnicy będą mieli okazję praktycznie wyrazić różne emocje za pomocą warsztatu plastycznego lub dźwiękowego (do wyboru przez nauczyciela podczas rezerwacji zajęć) Praca indywidualna lub zespołowa.
6. Prezentacja prac z omówieniem przedstawianych emocji.
7. Refleksja i podsumowanie. Warsztaty zakończą się sesją refleksyjną, w której uczestnicy mogą dzielić się swoimi doświadczeniami, odkryciami i tym, co wynieśli z warsztatów.
Szczegóły organizacyjne
Zajęcia odbywają się w siedzibie Muzeum Kinematografii w Łodzi przy placu Zwycięstwa 1. W muzeum jest do dyspozycji nowoczesna sala kinowa wyposażona w profesjonalny system do projekcji cyfrowych z nagłośnieniem. Przewidujemy alternatywnie warsztaty w szkołach lub instytucjach dla grup ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami.
Czas trwania zajęć: od 2 do 2,5 godzin.
Czas trwania projektu: od 9 września do 16 grudnia 2024 roku.
Udział jest bezpłatny dla uczestników. Decyduje kolejność zgłoszeń.
Uprzejmie informujemy, że limit miejsc dla szkół został wyczerpany.
Szczegółowych informacji udziela koordynatorka programu Magda Pelska:
m.pelska@kinomuzeum.pl
tel. 42 674 09 57 w.151; 501 37 266
Zapraszamy wszystkie dzieci, młodzież oraz nauczycieli ze szkół podstawowych do udziału w naszym programie!
20.09.2024 (piątek) godz. 11:00
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Orląt Lwowskich w Łodzi – 47 uczestników
Dwie klasy czwarte zainaugurowały cykl zajęć edukacyjnych.
Na kartce znajduje się 9 kropek. Waszym zadaniem jest połączenie wszystkich tych kropek przy użyciu czterech prostych linii, bez odrywania ołówka od kartki – rozpoczęła edukatorka.
Jakie były reakcje uczniów pierwszych zajęć? Od ja rozwiązałem! i to proste! po nie, jednak nie, to nietuzinkowe, to o nie jest łatwe zadanie.
Zobacz i przeczytaj relację ze Szkoły Podstawowej nr 7.
Dziękujemy!
_
Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.
26.09.2024 (czwartek) godz. 12:00
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Orląt Lwowskich w Łodzi – 37 uczestników
Kolejne dwie klasy czwarte ze szkoły nr 7 odwiedziły nasze muzeum. Ponownie było filmowo i emocjonalnie, o czym świadczyło zaangażowanie i relacje uczniów.
Namalowałam szczęście, ponieważ pracowanie z tą grupą było radosne i dobrze się bawiliśmy tworząc kolaż emocji. Narysowałam taką emocję, która mi towarzyszyła – podzieliła się z nami jedna z uczennic. Narysowaliśmy kolaż, bo byliśmy bardzo rozbawieni, była fajna atmosfera i po prostu każdy narysował coś innego, co przedstawia radość – opowiedzieli inni uczniowie.
Każdy ma inne emocje, więc narysowaliśmy wiele uczuć, gdyż one się zmieniają – podsumował zajęcia Eryk.
Zobacz i przeczytaj relację ze Szkoły Podstawowej nr 7.
_
Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.
27.09.2024 (piątek) godz. 09:00
Szkoła Podstawowa nr 4 im. Komisji Edukacji Narodowej w Łodzi – 23 uczestników
Klasy siódma i ósma pracowały z filmem Kinematograf w reż. T. Bagińskiego.
Jakie emocje towarzyszyły Wam podczas oglądania filmu i tworzeniu kolażu plastycznego? – zapytała edukatorka. Jesteśmy z koleżankami radosne, ale też smutne i zdziwione. Radosne, gdyż te zajęcia były bardzo dobre i nam się spodobały. Smutne dlatego, że ten film był i smutny, ale i pouczający. Zdziwione, bardzo zaskoczone byłyśmy fabułą, szczególnie losami głównej bohaterki. Na naszej pracy są kolory odpowiadające tym uczuciom. Oraz tęcza, gdyż emocje mają różne zabarwienie emocjonalne – odpowiedziała Karina.
Dziewczyny się bardzo postarały. Praca jest wymowna. W prosty sposób pokazały emocje. I smutek, który pojawił się w związku z filmem i radość towarzysząca warsztatom. Dziękujemy pięknie za zajęcia – podsumowała jedna z nauczycielek.
_
Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Łódź.