Przejdź do treści

Wydarzenia

Mężczyzna i kobieta. Mężczyzna leży na łóżku. Kobieta w szlafroku siedzi obok niego.

Zawód: reporter

Zawód: reporter (1975), 119′reż. Michelangelo Antonioni W tym samym momencie, gdy kino hollywoodzkie zaczyna powoli zmierzać w kierunku czystej akcji oraz zapierającej dech w piersiach widowiskowości, Michelangelo Antonioni proponuje widzom film łamiący elementarne normy kina popularnego. Najlepszym tego wyrazem jest… Dowiedz się więcej »Zawód: reporter

Półmrok. Mężczyzna i kobieta. Stoją na przeciwko siebie.

Zagubiona autostrada

Zagubiona autostrada (1997), 135′reż. David Lynch Zawieszone pomiędzy poetyką surrealizmu a postmodernistyczną wykładnią imaginacyjne imperium Davida Lyncha obezwładnia widza, zmuszając go do przewartościowania schematów racjonalnego myślenia. Zaplątana, wiodąca często donikąd opowieść ma na celu podważenie podstawowego wyznacznika tradycyjnej narracji, a… Dowiedz się więcej »Zagubiona autostrada

Młody mężczyzna. Prowadzi taksówkę.

Taksówkarz

Taksówkarz (1976), 113′reż. Martin Scorsese Początek kariery Martina Scorsese przypada na lata, gdy w przemyśle filmowym za oceanem prym wiodą wielcy autorzy pokroju Francisa Forda Coppoli oraz Arthura Penna. Podążając ich śladem, młody reżyser przyjmuje postawę krytyka amerykańskiej rzeczywistości. Stawiając… Dowiedz się więcej »Taksówkarz

Półmrok. Kobieta i mężczyzna stoją przy ścianie naprzeciwko siebie. Oświetla ich czerwone światło.

Spragnieni miłości

Spragnieni miłości (2000), 98′reż. Kar-Wai Wong Gęsta atmosfera filmów Wong Kar-waia wynika zarówno z ich narracyjnej struktury, jak i ukształtowania świata przedstawionego. Nawarstwianie planów czasowych w Spragnionych miłości to jeden z przykładów szczególnego sposobu opowiadania reżysera. Przeszłość, teraźniejszość oraz przyszłość… Dowiedz się więcej »Spragnieni miłości

Czarno-białe zdjęcie. Na przeciwko siebie siedzą dwie postacie. Grają w szachy. Postać po lewej jest ubrana cała na czarno.

Siódma pieczęć

Siódma pieczęć (1957), 96′reż. Ingmar Bergman Filmowa twórczość Ingmara Bergmana zawiera w sobie trzy perspektywy oglądu ludzkiego świata: metafizyczną, moralistyczną i psychologiczną. W Siódmej pieczęci, która urasta do rangi filozoficznego traktatu zadającego pytanie o istnienie Boga, dominują dwie pierwsze. Idealizm… Dowiedz się więcej »Siódma pieczęć

Dwie kobiety siedzą przy stole naprzeciwko siebie. Trzymają się na ręce.

Sekrety i kłamstwa

Sekrety i kłamstwa (1996), 136′reż. Mike Leigh Chociaż wielu krytyków i filmoznawców próbuje opisać artystyczny dorobek Mike’a Leigh poprzez porównania z twórczością innych reżyserów (najczęściej wskazuje się na powinowactwa z Kenem Loachem), czy też poprzez odniesienia do ugruntowanych prądów w… Dowiedz się więcej »Sekrety i kłamstwa

Mężczyzna siedzi na podłodze, opiera się o ścianę. Z nosa leci mu krew.

Podziemny krąg

Podziemny krąg (1999), 139′reż. David Fincher Filmy Davida Finchera słyną z intrygujących otwarć oraz zaskakujących zakończeń. Niezwykle oryginalne czołówki są echem wcześniejszych doświadczeń zawodowych reżysera, który przez wiele lat parał się realizacją teledysków. Chociaż forma tych audiowizualnych uwertur bywa niekiedy… Dowiedz się więcej »Podziemny krąg

Mężczyzna trzyma przy twarzy wielki aparat. Robi zdjęcie.

Okno na podwórze

Okno na podwórze (1954), 112′reż. Alfred Hitchcock Niewielu reżyserom udało się zyskać tak wielką sympatię krytyków i filmoznawców jak Alfredowi Hitchcockowi. Liczni interpretatorzy twórczości „mistrza suspensu” do dzisiaj prześcigają się w wynajdowaniu nowych sensów (jakoby) ukrytych w jego filmach. Okno… Dowiedz się więcej »Okno na podwórze

Mężczyzna kuca na dachu taksówki. w prawej dłoni trzyma pistolet.

Łowca androidów

Łowca androidów (1982), 117′reż. Ridley Scott Mało kto pamięta, że film ten – dziś posiadający status dzieła kultowego – w roku swej kinowej premiery poniósł sromotną porażkę, zarówno pod względem komercyjnym, jak i artystycznym. Czołowi krytycy amerykańscy zarzucali mu stylistyczne… Dowiedz się więcej »Łowca androidów

Scena. Mężczyzna w garniturze i kobieta z pióropuszem stoją obok siebie. Obydwoje mają mocny makijaż.

Kabaret

Kabaret (1972), 124′reż. Bob Fosse Bob Fosse swe pierwsze triumfy święcił na scenach Broadwayu. Jednak dopiero za sprawą medium filmowego udało mu się wypracować własny, w pełni oryginalny model musicalu. Urzeczony możliwościami, jakie daje kamera oraz stół montażowy, Fosse poddał… Dowiedz się więcej »Kabaret

Skip to content