Przejdź do treści

Wydarzenia

Białe tło. Po prawo logotyp wydarzenia ,,12 filmów na 120-lecie filmu".

Wojciech Augustyniak

Najlepsze filmy: TAJEMNICA MORDERSTWA NA MANHATTANIE (Manhattan Murder Mystery, reż. Woody Allen, 1993)TURYSTA (Force Majeure, reż. Ruben Östlund, 2014)MAMA (Mommy, reż. Xavier Dolan, 2014)WILK Z WALL STREET (The Wolf of Wall Street, reż. Martin Scorsese, 2013)PULP FICTION (Pulp Fiction, reż. Quentin… Dowiedz się więcej »Wojciech Augustyniak

Rysunek. Po prawej i lewej stronie ruiny miasta. Po środku właz do kanału.

Agnieszka Holland

Zobacz animację! https://youtu.be/P0QdcwDqs9Y Realizacja: Michał Orzechowski Przeczytaj ciekawostki o Agnieszce Holland i filmie W ciemności (2011) Ciekawostki przygotowała Julia Błażyńska z Działu Zbiorów oraz Joanna Karp z Działu Promocji i Rozwoju Dziewczynka w zielonym sweterku Za podstawę scenariusza posłużyła oparta… Dowiedz się więcej »Agnieszka Holland

Białe tło. Po prawo logotyp wydarzenia ,,12 filmów na 120-lecie filmu".

Marcin Adamczak

Najlepsze filmy: OSIEM I PÓŁ (8½, reż. Federico Fellini, 1963)TRZECI CZŁOWIEK (The Third Man, reż. Carol Reed, 1949)POWIĘKSZENIE (Blowup, reż. Michelangelo Antonioni, 1966)OJCIEC CHRZESTNY (The Godfather, reż. Francis Ford Coppola, 1972)CZAS APOKALIPSY (Apocalypse Now, reż. Francis Ford Coppola, 1979)MECHANICZNA POMARAŃCZA (A Clockwork Orange, reż. Stanley Kubrick,… Dowiedz się więcej »Marcin Adamczak

Czarno-białe zdjęcie. Tłum ludzi. Na środku stoi kobieta. Ma jasną sukienkę.

Komedianci

Komedianci (1945), 190′reż. Marcel Carné Opus magnum, a zarazem łabędzi śpiew realizmu poetyckiego w kinie francuskim. Podobnie jak w przypadku Ludzi za mgłą czy Brzasku Marcel Carné, do spółki ze scenarzystą Jacquesem Prévertem, opowiada o kochankach, których miłość ginie w odmętach fatalizmu. Po raz… Dowiedz się więcej »Komedianci

Czarno-biały kadr. Sala pałacowa. Na środku stoi mężczyzna. Na głowie ma koronę. Z dwóch stron otaczają go mężczyźni.

Iwan Groźny: Spisek bojarów

Iwan Groźny: Spisek bojarów (1945), 88′reż. Siergiej Eisenstein Ostatnie dzieło Siergieja Eisensteina, którego autor sam nigdy nie zobaczył na kinowym ekranie. Cenzura wstrzymała dystrybucję filmu, ponieważ reżyser – zamiast przedstawić Iwana Groźnego jako postępowego władcę oraz przyjaciela ludu – uczynił… Dowiedz się więcej »Iwan Groźny: Spisek bojarów

Czarno-biały kadr. Podziemny tunel. Mężczyzna w czarnym płaszczu. Rozgląda się.

Trzeci człowiek

Trzeci człowiek (1949), 104′reż. Carol Reed Ten niezwykle intensywny na poziomie wizualnym film, w którego wielu sekwencjach dostrzec można wpływ niemieckiego ekspresjonizmu, kończy zaskakująco subtelne, emanujące wewnętrznym spokojem ujęcie. Przez ponad minutę Carol Reed prezentuje nam drogę oraz dwa szpalery drzew… Dowiedz się więcej »Trzeci człowiek

Czarno-białe zdjęcie. Twarz kobiety. Na głowie ma koronę.

Męczeństwo Joanny d’Arc

Męczeństwo Joanny d’Arc (1928), 114′reż. Carl Theodor Dreyer O tym filmie pisze się często jako o ostatnim arcydziele kina niemego. Zarazem jednak, paradoksalnie, Męczeństwo Joanny D’Arc ujawnia stylistyczne aporie właściwe tej formie twórczości. Ponieważ film Dreyera w dużej swej części odtwarza przebieg procesu… Dowiedz się więcej »Męczeństwo Joanny d’Arc

Nabrzeże. Mężczyzna niesie nieprzytomną kobietę do samochodu. W oddali widać fragment mostu i góry piasku.

Zawrót głowy

Zawrót głowy (1958), 129′ reż. Alfred Hitchcock Zawartość tego filmu streszcza najlepiej jego czołówka, będąca dziełem sławnego, amerykańskiego grafika Saula Bassa. Ukazane w wielkim zbliżeniu usta i oko nieznajomej kobiety zapowiadają centralny dla filmu temat tajemnicy oraz dążenia głównego bohatera… Dowiedz się więcej »Zawrót głowy

Czarno-biały kadr. RIng bokserski. Trzech mężczyzn stoi w ringu. Dwóch zawodników i sędzia.

Światła wielkiego miasta

Światła wielkiego miasta (1931), 87′reż. Charlie Chaplin W momencie, gdy Chaplin przystąpił do realizacji tego filmu (wiosna 1928 roku), w kinie na dobre trwała już rewolucja dźwiękowa. Twórca, który w wywiadach nie ukrywał swej pogardy dla talkies, szybko zdał sobie jednak sprawę,… Dowiedz się więcej »Światła wielkiego miasta

Skip to content