Przejdź do treści

DKF Człowiek w Zagrożeniu: „Priscilla” (2023) oraz spotkanie z dziennikarką Katarzyną Borowiecką

Sala kinowa. Od tyłu ukazano kilka osób siedzących w fotelach. Na scenie dwie kobiety siedzą na krzesłach. Przed nimi niski stolik. Kobiety trzymają w dłoniach mikrofony.

8 lutego 2024

Gościnią DKF-u Człowiek w Zagrożeniu była Katarzyna Borowiecka, dziennikarka Radia 357.

Prowadzenie: Oliwia Nadarzycka (Uniwersytet Łódzki).

fot. Karolina Czepkiewicz

Priscillę (2023) w reżyserii Sofii Coppoli, którego scenariusz powstał na podstawie pamiętnika Elvis and Me z 1985 roku Priscilli Presley (współautorka Sandra Harmon). 

W tle fragment ekranu projekcyjnego. Kobieta ukazana od pasa w górę. Ubrana jest w żółtą koszulę. W dłoni trzyma mikrofon.

Katarzyna Borowiecka, fot. Karolina Czepkiewicz

W tle fragment ekranu projekcyjnego. Kobieta ukazana od pasa w górę. Ubrana jest w czerwoną bluzkę. Spogląda w prawą stronę.

Jak odczytywać historię Priscilli? Czy to jest historia uniwersalna? Z jednej strony mamy młodą dziewczynę, która dojrzewa i marzy o życiu jak z bajki, ale czy z drugiej strony, nie jest to także smutna historia o życiu w cieniu męskiego świata? zapytała dziennikarkę prowadząca spotkanie Oliwia Nadarzycka.

Oliwia Nadarzycka, fot. Karolina Czepkiewicz

To jest historia dziewczyny, która przekroczyła granicę, znalazła się w otoczeniu Elvisa. Na pierwszy rzut oka to spełnienie jej marzeń, jednak Graceland staje się klatką, w której zostaje zamknięta. Byłam bardzo ciekawa, w jaki sposób ta opowieść zostanie pokazana przez Sofię Coppolę, która opowiada historie o młodych dziewczynach, które zyskują podmiotowość, własny głos i przechodzą z okresu nastoletniości do okresu, w którym stają się kobietami i zaczynają o sobie decydować – odpowiedziała gościni.

Sala kinowa. Kilka osób siedzi w fotelach. Wszyscy patrzą w jeden punkt.

fot. Karolina Czepkiewicz

W centrum kadru znajduje się ekran aparatu. Widoczna na nim jest kobieta ukazana od pasa w górę, ubrana w żółtą koszulę. W dłoni trzyma mikrofon.

 – Ten film nie daje nam jednoznacznych powodów do potępienia Elvisa. Jest to wersja rzeczywistości, którą opowiada nam Priscilla ze swojej perspektywy. Jest to perspektywa młodziutkiej, zakochanej dziewczyny, która dopiero po czasie zauważa, że coś jej nie odpowiada i że na tym pięknym obrazie pojawiają się rysy – dodała.

fot. Karolina Czepkiewicz

Zobacz fragment spotkania z Katarzyną Borowiecką:

Dyskusyjny Klub Filmowy Człowiek w Zagrożeniu jest dofinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz ze środków Miasta Łodzi.

Skip to content