Przejdź do treści

DKF Człowiek w Zagrożeniu: „Most” (2022) oraz spotkanie z reżyserką Izumi Yoshidą

Kobieta w widocznej ciąży ukazana od pasa w górę uśmiecha się. Ubrana jest w sukienkę w kolorowe paski. W tle ekran projekcyjny.

14 grudnia 2023

Gościnią DKF-u Człowiek w Zagrożeniu była Izumi YoshidaJej najnowszy film animowany „Most” zdobył Grand Prix im. Georgea Lucasa oraz Best Animation Award na festiwalu filmów krótkometrażowych ShortShorts Film Festival and Asia 2023. Nagroda ta otwiera drogę do nominacji do Oscara.

fot. Mikołaj Zacharow

 – Nie bez powodu ten film został wybrany na grudniowe spotkanie DKF-u. To historia, w której wszyscy możemy się ogrzać – powiedziała prowadząca spotkanie prof. Monika Talarczyk po projekcji animowanego filmu „Most” w reżyserii Izumi Yoshidy. 

Sala kinowa. Od tyłu ukazano kilkanaście osób siedzących w fotelach. Na scenie dwie kobiety siedzą na krzesłach. Przed nimi niski stolik, na którym stoją dwie szklanki wody. Kobieta po prawej trzyma przy ustach mikrofon.

fot. Mikołaj Zacharow

Sala kinowa. Kilkanaście osób siedzi w fotelach. Patrzą w jeden punkt.

– Chciałam przybliżyć tę historię osobom, które jej nie znają. Historię polskich dzieci osieroconych sto lat temu na Syberii przez zawirowania historyczne, głównie rewolucję październikową. Najważniejszą rolę w ewakuacji dzieci syberyjskich odegrała Japonia, w szczególności Japoński Czerwony Krzyż, która jako jedyna odpowiedziała na prośbę Anny Bielkiewicz o pomoc w transporcie dzieci  wyjaśniła reżyserka. 

fot. Mikołaj Zacharow

Według hipotezy Teruo Matsumoto japońskiego dziennikarza i badacza historii dzieci syberyjskich, pozytywny stosunek Polaków do Japonii oraz określenie jej mianem kraju kwitnącej wiśni zawdzięczamy ocalałym dzieciom, które po powrocie do ojczyzny krzewiły miłość do Japonii.  – Ten film w dobie wojen, które są blisko, ma wymiar uniwersalny. Zależało mi żeby był taką kropelką nadziei dodała. 

 
W tle ekran projekcyjny. Na krzesłach siedzą dwie kobiety. Przed nimi stoi mały stolik, na którym leży bukiet kwiatów. Kobiety trzymają w dłoniach mikrofony.

fot. Mikołaj Zacharow

Sala kinowa. Kilkanaście osób siedzi w fotelach. Patrzą w jeden punkt.

Podczas spotkania reżyserka została zapytana m.in. o odbiór filmu w Japonii: – Japończycy podziwiali scenografię i kostiumy. Byli zaskoczeni, że wszystko było tworzone w Polsce. Prototypy do lalek wyszły spod rąk Ewy Maliszewskiej i Sylwii Nowak, które robiły lalki do oscarowego Piotrusia i Wilka. Wśród poruszonych tematów nie zabrakło również wątku różnic kulturowych między Japonią a Polską.

 
 

fot. Mikołaj Zacharow

Zobacz fragment spotkania z Izumi Yoshidą:

Dyskusyjny Klub Filmowy Człowiek w Zagrożeniu jest dofinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz ze środków Miasta Łodzi.