Przejdź do treści
Home » Wydarzenia » „Barwy ochronne” (1976) by Krzysztof Zanussi with English subtitles

„Barwy ochronne” (1976) by Krzysztof Zanussi with English subtitles

24.08, czwartek, 17:00
Barwy ochronne
(1976), reż. Krzysztof Zanussi

Bilet: 15 zł Kup bilet

English below

Wspólnie ze Stowarzyszeniem Kin Studyjnych zapraszamy do kina Kinematograf na cykl pod nazwą Krótka Historia Polskiego Kina. 24 sierpnia
w ramach cyklu zobaczymy Barwy ochronne (1976) w reżyserii Krzysztofa Zanussiego.

Barwy ochronne (1976)
reż. Krzysztof Zanussi

Jedno z czołowych dzieł „kina moralnego niepokoju” epoki gierkowskiej, wyróżniające się z pośród innych filmów tego nurtu, silnym nasyceniem cierpkiego, wręcz sarkastycznego humoru. Uniwersytecki ośrodek sportowy gdzieś w Polsce gości letni obóz akademickich językoznawców – studentów i kadrę naukową. W tych, tak pięknych okolicznościach przyrody, rozgrywa się pełna środowiskowych emocji walka o laur najlepszej prelekcji, spośród przygotowanych przez studentów.

Docent Jakub Szelestowski powodowany zjadliwą ciekawością natury ludzkiej, toczy nieco mefistofeliczną, psychologiczno-intelektualną grę z młodym, wrażliwym lecz jeszcze nieco naiwnym adiunktem Jarosławem Kruszyńskim. Stawka, wbrew pozorom, jest dla docenta dość wysoka – jest nią nie, tyle chęć rewizji idealistycznego oglądu świata przed niedoświadczonego magistra, co potrzeba udowodnienia przez docenta samemu sobie, słuszności dokonanego kiedyś wyboru własnej postawy życiowej. Wyboru, który jakby chciał w to wierzyć docent, podyktowany był racjonalnością, a nie cynizmem. Wydarzenia, które na spokojnym obozie naukowym, przybiorą nieoczekiwanie burzliwy, a nawet pół kryminalny charakter, przeniosą ten smaczny, lecz z początku czysto teoretyczny dyskurs dwóch protagonistów, na boleśnie realną płaszczyznę.

Różnobarwna galeria brawurowo zagranych przez aktorów postaci, błyskotliwe dialogi, dowcip i spójność narracji czynią ten klasyczny dla współczesnego odbiorcy film, obrazem dającym bardzo wiele satysfakcji w odbiorze. Kreacja Zbigniewa Zapasiewicza jako docenta Szelestowskiego, przeszła do annałów polskiego kina.

Mężczyzna z groźną miną stoi na tle trawy. Dłońmi trzyma swetra, który ma zawieszony na ramionach. Patrzy się w dal.

Barwy ochronne (1976), reż. Krzysztof Zanussi

EN

On August  24 at 5:00 PM we would like to invite You to kino Kinematograf (cinema owned by Film Museum in Lodz) to the screening of the film Barwy ochronne / Camouflage from 1976, by Krzysztof Zanussi, with English subtitles and a video lecture.

Event is part of the project entitled Krótka historia polskiego kina (‘A Short Story of Polish Cinema”, organized by Stowarzyszenie Kin Studyjnych, which consists of 10 meetings, each of them devoted to different classic of Polish cinema.

Barwy ochronne / Camouflage (1976) by Krzysztof Zanussi:

One of the most important films of the “cinema of moral anxiety”. It raises the problem of the conformity of the Polish intelligentsia. Academic careers are reserved for cynical and unscrupulous people, always ready to compromise with the authorities. The system of connections and coteries inhibits the development of individuality.

Summertime at a student language camp. The head of the camp, Jarosław Kruszyński, is a young assistant professor who treats the camp participants as equals and is fair and objective. He accepts a competition entry from Toruń after the deadline, although he has been told that the deputy rector does not like that research centre. The first conflict ensues.

Jarosław is unable to explain to his students the absence of their colleagues from Toruń. Associate Professor Jakub Szelestowski does it for him, brutally putting an end to any discussion on this topic. The competition continues. A paper by a Toruń student named Raczyk is enthusiastically received by the audience, but garners cold reviews from university teachers. Jarosław is disappointed with this academic conformism and prefers to spend time with his younger colleagues. He particularly likes an English scholarship student, Nelly. However, no closer relationship develops between them. Jarosław is the secretary of the jury and manages to secure an award for Raczyk, but the main prize goes to a mediocre and conventional paper. The deputy rector arrives with his wife and child and voices no protest about the award of honours to a Toruń student’s paper. Sarcastic Associate Professor Jakub describes the deputy rector to Jarosław as a fraud whose dissertation has allegedly been plagiarized. Tension grows. Jarosław wants to confirm this information, but Jakub deftly withdraws his charges. The awards ceremony is interrupted by a drunken Raczyk, who bites the rector on the ear. The latter demands he be removed from the camp. Jarosław tries to mediate, but to no avail. The deputy rector wants to call the police. Jakub mocks Jarosław and his noble intentions. He presents a new version of the rector’s dissertation, which he was forced to write himself. At night, when they are out walking, Jakub deliberately shows Jarosław Nelly having sex with one of the students. Jarosław hits Jakub, who falls to the ground, motionless. For a moment, it seems that he has killed him, but that turns out to be another one of Jakub’s jokes. Jarosław tries to drown him, but he sobers up at the last moment. He lets go of Jakub and leaves. Wet and freezing, Jakub feels the moral nothingness and emptiness of a lost man. 

Tickets: 15 PLN, available at the box office and online Buy a ticket

Plakat.

‘Krótka historia polskiego kina’ is organized by Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Curator: Tomasz Kolankiewicz
Partners: WFDiF, 35mm, DI Factory 

Project is co-financed by Polish Film Institute.