Gościem spotkania będzie Tomasz Kosmalski, trener umiejętności społecznych, a rozmowę poprowadzi psycholog Robert Mielczarek (Seans Psychologiczny).
Minato chodzi do podstawówki. Kiedy chłopiec zaczyna dziwnie się zachowywać, jego matka od razu wyczuwa, że coś jest nie tak. W momencie,
kiedy odkrywa, że za wszystkim stoi nauczyciel, wpada do szkoły i żąda, aby wyjaśnił jej, co się dzieje. W miarę, jak poznajemy historię oczami matki, nauczyciela i chłopca, powoli dochodzimy do prawdy.
Zobacz zwiastun filmu
O filmie:
Nominowany do Oscara i nagrodzony Złotą Palmą mistrz storytellingu Hirokazu Kore-eda powraca z nowym, subtelnym i niezwykle poruszającym filmem. W Monsterze tworzy pełną zaskoczeń, doskonale skonstruowaną opowieść o dziecięcych tajemnicach.
Monster ukazuje trzy perspektywy tej samej, z pozoru prostej, historii. Bójka w szkole, moralnie niepewny nauczyciel i matka walcząca o syna.
Kolejne puzzle układane są przez Kore-edę z chirurgiczną precyzją i odsłaniają przed widzem sekrety bohaterów. Opowieść o tym, jak przyjaźń,
miłość i odrzucenie tak często istnieją w tym samym kontinuum. Emocje filmowe potęgowane są przez najwyższej próby ścieżkę dźwiękową, będącą
ostatnią pracą nagrodzonego Oscarem kompozytora Ryuichiego Sakamoto.
Saori po śmierci męża samotnie wychowuje nastoletniego syna Minato. Zauważa u niego niepokojące zachowanie i odkrywa, że jest gnębiony przez swojego nauczyciela. Żąda w szkole odsunięcia pana Hori od pracy z dziećmi. Koreeda zaskakuje, podsuwa różne tropy, opowiadając nam historię
z trzech perspektyw – matki, nauczyciela i samego Minato. Reżyser opowiada o skomplikowanych emocjach – jakże różnych u każdego z bohaterów –
w sposób czysty i subtelny. Dużym atutem filmu jest ścieżka dźwiękowa, jedna z ostatnich kompozycji niezrównanego Ryuichiego Sakamoto.
Monster (2023), reż. Hirokazu Koreeda
Goście DKF-u
Tomasz Kosmalski
Oligofrenopedagog, trener umiejętności społecznych. Od 10 lat uczy w warszawskich szkołach specjalnych. Współtwórca inicjatywy „Protest z Wykrzyknikiem”. Jeden z koordynatorów kampanii „Wolna Szkoła”. Działa na rzecz równości społecznej – szczególnie dla osób z niepełnosprawnościami, przeciwdziałając ich defaworyzacji. Koordynator projektów integracji społecznej. Pochodzi z Wielkopolski.
Robert Milczarek
Psycholog, psychoterapeuta i trener umiejętności psychospołecznych. Wykładowca na studiach podyplomowych z negocjacji i mediacji
w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Łodzi oraz na studiach
podyplomowych z coachingu i mentoringu na Wydziale Organizacji
i Zarządzania Politechniki Łódzkiej; prowadzi również terapię indywidualną i terapię par zgodnie z podejściem ericksonowskim
oraz psychologii zorientowanej na rozwiązanie. Ma na koncie współpracę
z wieloma międzynarodowymi firmami. Scenarzysta i konsultant scenariuszowy filmów krótko i pełnometrażowych, wykładowca
w obszarze psychologii w tworzeniu postaci filmowych w Rocznym Studium Scenopisarskim StoryLAB.pro. Twórca projektu psychoedukacji poprzez sztukę filmową Seans Psychologiczny. Moderator i ekspert – psycholog w spotkaniach z twórcami i widzami podczas wydarzeń filmowych, m.in.: Millenium Docs Against Gravity, Festiwalu Filmów Antydepresyjnych RELANIUM, Festiwalu Filmów Psychologicznych PSYCHKINO – człowiek w relacjach, Transatlantyk Festiwalu, Forum Kina Europejskiego Cinergia, Filmoterapii z Sensem oraz ekspert magazynu „SENS Psychologia dla Ciebie”.
Dyskusyjny Klub Filmowy Człowiek w Zagrożeniu jest dofinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz ze środków Miasta Łodzi.