12 filmów na 120-lecie kina

W 2015 roku świętowaliśmy 120. rocznicę narodzin kina. Muzeum Kinematografii w Łodzi oraz Zakład Historii i Teorii Filmu Uniwersytetu Łódzkiego, we współpracy ze Stowarzyszeniem Filmowców Polskich oraz Państwową Wyższa Szkołą Filmową, Teatralną i Telewizyjną w Łodzi zrealizowały z tej okazji projekt „12 filmów na 120 lat kina”.

Zapoznaj się ze szczegółowym raportem dr-a Konrada Klejsy:

• 
DLACZEGO 12 NA 120? – CZYLI O KANONACH I „LISTOMANII”
• JAK TO ZROBILIŚMY? – CZYLI SPOJRZENIE „OD KUCHNI”
• CO Z TEGO WYNIKA? – CZYLI KOMENTARZ DO WYNIKÓW



Przedstawiciele rozmaitych profesji profesjonalnie zajmujący się filmem wybrali najlepsze dzieła w 120-letniej historii kinematografii. Oto jak kształtują się wyniki zbiorcze ankiety:

ŚWIAT – NAJLEPSZE FILMY według wszystkich ankietowanych:

POLSKA – NAJLEPSZE FILMY według wszystkich ankietowanych

1. OSIEM I PÓŁ (8½, reż. Federico Fellini, 1963) 
2. OBYWATEL KANE (Citizen Kane, reż. Orson Welles, 1941)
3. CZAS APOKALIPSY (Apocalypse Now, reż. Francis Ford Coppola, 1979)
4. POWIĘKSZENIE (Blowup, reż. Michelangelo Antonioni, 1966)
5. OJCIEC CHRZESTNY (The Godfather, reż. Francis Ford Coppola, 1972)
6. LOT NAD KUKUŁCZYM GNIAZDEM (One Flew Over the Cuckoo’s Nest, reż. Miloš Forman, 1975)
7. 2001: ODYSEJA KOSMICZNA (2001: A Space Odyssey, reż. Stanley Kubrick, 1968)
8. PULP FICTION (Pulp Fiction, reż. Quentin Tarantino, 1994)
9. PÓŁ ŻARTEM, PÓŁ SERIO (Some Like It Hot, reż. Billy Wilder, 1959)
10. AMADEUSZ (Amadeus, reż. Miloš Forman, 1984)
11. DAWNO TEMU W AMERYCE (Once Upon a Time in America, reż. Sergio Leone, 1984)
12. AMARCORD (Amarcord, reż. Federico Fellini, 1973)
_
13. KABARET (Cabaret, reż. Bob Fosse, 1972)
14. CHINATOWN (Chinatown, reż. Roman Polański, 1974)
TAKSÓWKARZ (Taxi Driver, reż. Martin Scorsese, 1976)
15. ANDRIEJ RUBLOW (Andriej Rublow, reż. Andriej Tarkowski, 1966 / 1969)
LŚNIENIE (The Shining, reż. Stanley Kubrick, 1980)
MECHANICZNA POMARAŃCZA (A Clockwork Orange, reż. Stanley Kubrick, 1971)
16. DWUNASTU GNIEWNYCH LUDZI (12 Angry Men, reż. Sidney Lumet, 1957)
17. SIEDMIU SAMURAJÓW (Shichinin no samurai, reż. Akira Kurosawa, 1954)
SŁODKIE ŻYCIE (La dolce vita, reż. Federico Fellini, 1960)
TAM, GDZIE ROSNĄ POZIOMKI (Smultronstället, reż. Ingmar Bergman, 1957)
18. DZIECKO ROSEMARY (Rosemary’s Baby, reż. Roman Polański, 1968)
FORREST GUMP (Forrest Gump, Robert Zemeckis, 1994)
19. FANNY I ALEKSANDER (Fanny och Alexander, reż. Ingmar Bergman, 1982)
RASHOMON (Rashômon, reż. Akira Kurosawa, 1950)
20. ŁOWCA ANDROIDÓW (Blade Runner, reż. Ridley Scott, 1982)
ZIEMIA OBIECANA (Ziemia obiecana, reż. Andrzej Wajda, 1975)
21. PERSONA (Persona, reż. Ingmar Bergman, 1966)
ROZMOWA (The Conversation, reż. Francis Ford Coppola, 1974)
22. PANCERNIK POTIOMKIN (Bronienosiec Potiomkin, reż. Siergiej Eisenstein, 1925)
ŚMIERĆ W WENECJI (Morte a Venezia, reż. Luchino Visconti, 1971)
23. PIKNIK POD WISZĄCĄ SKAŁĄ (Picnic at Hanging Rock, reż. Peter Weir, 1975)
24. CASABLANCA (Casablanca, reż. Michael Curtiz, 1942)
DO UTRATY TCHU (À bout de souffle, reż. Jean-Luc Godard, 1960)
POCIĄGI POD SPECJALNYM NADZOREM (Ostře sledované vlaky, reż. Jiří Menzel, 1966)
PRZEMINĘŁO Z WIATREM (Gone with the Wind, reż. Victor Fleming, 1939)
STALKER (Stalker, reż. Andriej Tarkowski, 1979)
25. GORĄCZKA ZŁOTA (The Gold Rush, reż. Charles Chaplin, 1925)
LA STRADA (La strada, reż. Federico Fellini, 1954)
SIÓDMA PIECZĘĆ (Det sjunde inseglet, reż. Ingmar Bergman, 1957)
26. CINEMA PARADISO (Nuovo Cinema Paradiso, reż. Giuseppe Tornatore, 1988)
OKNO NA PODWÓRZE (Rear Window, reż. Alfred Hitchcock, 1954)
WIELKIE PIĘKNO (La grande bellezza, reż. Paolo Sorrentino, 2013)
ZMIERZCH BOGÓW (La caduta degli dei, reż. Luchino Visconti, 1969)
27. FORTEPIAN (The Piano, reż. Jane Campion, 1993)
28. BIAŁA WSTĄŻKA (Das weiße Band – Eine deutsche Kindergeschichte, reż. Michael Haneke, 2009)
IDŹ I PATRZ (Idi i smotri, reż. Elem Klimow, 1985)
LISTA SCHINDLERA (Schindler’s List, reż. Steven Spielberg, 1993)
MIŁOŚĆ (Amour, reż. Michael Haneke, 2012)
PRZYGODA (L’avventura, reż. Michelangelo Antonioni, 1960)
PSYCHOZA (Psycho, reż. Alfred Hitchcock, 1960)
ZAGUBIONA AUTOSTRADA (Lost Highway, reż. David Lynch, 1997)
ZAWÓD: REPORTER (Professione: reporter, reż. Michelangelo Antonioni, 1975)
29. AŻ POLEJE SIĘ KREW (There Will Be Blood, reż. Paul Thomas Anderson, 2007)
BARRY LYNDON (Barry Lyndon, reż. Stanley Kubrick, 1975)
CZŁOWIEK Z KAMERĄ (Czełowiek s kinoapparatom, reż. Dziga Wiertow, 1929)
PODZIEMNY KRĄG (Fight Club, reż. David Fincher, 1999)
RĘKOPIS ZNALEZIONY W SARAGOSSIE (Rękopis znaleziony w Saragossie, reż. Wojciech Jerzy Has, 1965)
SZEPTY I KRZYKI (Viskningar och rop, reż. Ingmar Bergman, 1972)
ŚWIATŁA WIELKIEGO MIASTA (City Lights, reż. Charles Chaplin, 1931)
ZAWRÓT GŁOWY (Vertigo, reż. Alfred Hitchcock, 1958)
30. ANNIE HALL (Annie Hall, reż. Woody Allen, 1977)
LEON ZAWODOWIEC (Léon, reż. Luc Besson, 1994)
METROPOLIS (Metropolis, reż. Fritz Lang, 1927)
SPRAGNIENI MIŁOŚCI (Fa yeung nin wa, reż. Wong Kar Wai, 2000)
TRON WE KRWI (Kumonosu-jô, reż. Akira Kurosawa, 1957)
ZWIERCIADŁO (Zierkało, reż. Andriej Tarkowski, 1975)

/lista obejmuje tytuły, które uzyskały minimum 12 punktów/

1. ZIEMIA OBIECANA (reż. Andrzej Wajda, 1975)
2. RĘKOPIS ZNALEZIONY W SARAGOSSIE (reż. Wojciech Jerzy Has, 1965)
3. POPIÓŁ I DIAMENT (reż. Andrzej Wajda, 1958)
4. NÓŻ W WODZIE (reż. Roman Polański, 1962)
5. SANATORIUM POD KLEPSYDRĄ (reż. Wojciech Jerzy Has, 1973)
6. POCIĄG (reż. Jerzy Kawalerowicz, 1959)
7. PRZYPADEK (reż. Krzysztof Kieślowski, 1981/1987)
8. DZIEŃ ŚWIRA (reż. Marek Koterski, 2002)
9. MATKA JOANNA OD ANIOŁÓW (reż. Jerzy Kawalerowicz, 1961)
10. IDA (reż. Paweł Pawlikowski, 2013)
11. ZEZOWATE SZCZĘŚCIE (reż. Andrzej Munk, 1960)
12. REJS (reż. Marek Piwowski, 1970)
_
13. EROICA (reż. Andrzej Munk, 1958)
14. CZŁOWIEK Z MARMURU (reż. Andrzej Wajda, 1977)
15. AMATOR (reż. Krzysztof Kieślowski, 1979)
16. PRZESŁUCHANIE (reż. Ryszard Bugajski, 1982/1989)
17. SEKSMISJA (reż. Juliusz Machulski, 1984)
18. BARWY OCHRONNE (reż. Krzysztof Zanussi, 1977)
19. DŁUG (reż. Krzysztof Krauze, 1999)
20. FARAON (reż. Jerzy Kawalerowicz, 1966)
KANAŁ (reż. Andrzej Wajda, 1957)
21. POTOP (reż. Jerzy Hoffman, 1974)
DOM ZŁY (reż. Wojciech Smarzowski, 2009)
PIANISTA / THE PIANIST (reż. Roman Polański, 2002)
22. NOCE I DNIE (reż. Jerzy Antczak, 1975)
23. ILUMINACJA (reż. Krzysztof Zanussi, 1973)
JAK BYĆ KOCHANĄ (reż. Wojciech Jerzy Has, 1963)
RÓŻA (reż. Wojciech Smarzowski, 2012)
WESELE (reż. Wojciech Smarzowski, 2004)
24. MIŚ (reż. Stanisław Bareja, 1981)
25. KRÓTKI FILM O ZABIJANIU (reż. Krzysztof Kieślowski, 1988)
25. PSY (reż. Władysław Pasikowski, 1992)
26. WESELE (reż. Andrzej Wajda, 1973)
27. NA WYLOT (reż. Grzegorz Królikiewicz, 1973)
28. UCIECZKA Z KINA WOLNOŚĆ (reż. Wojciech Marczewski, 1990)
29. SALTO (reż. Tadeusz Konwicki, 1965)
ŻYWOT MATEUSZA (reż. Witold Leszczyński, 1968)
30. BOGOWIE (reż. Łukasz Palkowski, 2014)
VABANK (reż. Juliusz Machulski, 1982)
ZAKLĘTE REWIRY (reż. Janusz Majewski, 1975)
31. POŻEGNANIA (reż. Wojciech Jerzy Has, 1958)
RYSOPIS (reż. Jerzy Skolimowski, 1965)
32. DO WIDZENIA, DO JUTRA… (reż. Janusz Morgenstern, 1960)
PĘTLA (reż. Wojciech Jerzy Has, 1958)
SAMI SWOI (reż. Sylwester Chęciński, 1967)
SÓL ZIEMI CZARNEJ (reż. Kazimierz Kutz, 1970)
33. PANNY Z WILKA (reż. Andrzej Wajda, 1979)
34. JAK DALEKO STĄD, JAK BLISKO (reż. Tadeusz Konwicki, 1972)
KOBIETA SAMOTNA (reż. Agnieszka Holland, 1981/1987)
PLAC ZBAWICIELA (Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze, 2006)
35. PASAŻERKA (reż. Andrzej Munk, 1963)
36. TRZY KOLORY. NIEBIESKI / TROIS COULEURS. BLEU (reż. Krzysztof Kieślowski, 1993)
WSZYSTKO NA SPRZEDAŻ (reż. Andrzej Wajda, 1969)
37. OSTATNI DZIEŃ LATA (reż. Tadeusz Konwicki, 1958)
PODWÓJNE ŻYCIE WERONIKI / LA DOUBLE VIE DE VÉRONIQUE (reż. Krzysztof Kieślowski, 1991)
38. NIEWINNI CZARODZIEJE (reż. Andrzej Wajda, 1960)
NIKT NIE WOŁA (reż. Kazimierz Kutz, 1960)
39. DRESZCZE (reż. Wojciech Marczewski, 1981)
TANGO (reż. Zbigniew Rybczyński, rok produkcji: 1980)
40. AUSTERIA (reż. Jerzy Kawalerowicz, 1983)
CZŁOWIEK NA TORZE (reż. Andrzej Munk, 1957)
41. MATKA KRÓLÓW (reż. Janusz Zaorski, 1982/1987)
WODZIREJ (reż. Feliks Falk, 1978)
42. RĘCE DO GÓRY (reż. Jerzy Skolimowski, 1967/1985)
TRZY KOLORY. CZERWONY / TROIS COULEURS. ROUGE (reż. Krzysztof Kieślowski, 1994)

/lista obejmuje tytuły, które uzyskały minimum 12 punktów/